Kalsbeek College Menu Openen

Onderwijs

Onderwijs

Overgangsregels 2025-2026

Algemeen

Aan het einde van het schooljaar wordt bepaald of een leerling bevorderd kan worden naar het volgende leerjaar. Op de ouderavond in september krijgen ouders/verzorgers daar uitgebreide informatie over.

Bevorderingsregels algemeen

  • Aan de hand van de overgangsnormen wordt bepaald of een leerling al of niet bevorderd is.
  • In geval van bijzondere omstandigheden en/of kennelijke onbillijkheden kan de docentenvergadering van de normen afwijken.
  • Een leerling die is bevorderd, is automatisch ook bevorderd naar het volgende leerjaar van een onderliggende afdeling.
  • De docentenvergadering kan een leerling die doubleert, bevorderen naar een hoger leerjaar van een onderliggende afdeling.
  • Een leerling kan niet op school blijven als hij tweemaal in hetzelfde leerjaar of in 2 achtereenvolgende jaren blijft zitten.
  • Per vak wordt op het rapport 1 eindresultaat vermeld.
  • Aan de hand van de overgangsnormen wordt bepaald of een leerling al dan niet in de docentenvergadering wordt besproken. De docentenvergadering beslist bij meerderheid van stemmen of een besproken leerling wordt bevorderd of doubleert.
  • Tot doubleren wordt alleen besloten indien er gegronde redenen zijn om aan te nemen dat een doublure op hetzelfde niveau de leerling een reële kans op succes biedt.
  • De docentenvergadering kan bij een leerling met uitzonderlijk goede resultaten het verzoek tot bevorderen naar het volgend leerjaar van een bovenliggende afdeling honoreren.
  • Het cijfer vijf is 1 tekort, een vier is 2 tekorten en het cijfer drie of lager telt voor 2,5 tekort.
  • De afdelingsleider heeft de mogelijkheid om in bijzondere gevallen van deze regels af te wijken.

Schema bevordering

10 vakken
Tekort Aantal punten Resultaat
< 3 n.v.t. bevorderen
3 of 3,5 60 of meer bevorderen
3 of 3,5 59 of minder bespreken
4 59 of meer bespreken
4 58 of minder zitten blijven
4,5 64 of meer bespreken
4,5 63 of minder zitten blijven
5 of meer n.v.t. zitten blijven
11 vakken
Tekort Aantal punten Resultaat
< 3 n.v.t. bevorderen
3 of 3,5 66 of meer bevorderen
3 of 3,5 65 of minder bespreken
4 65 of meer bespreken
4 64 of minder zitten blijven
4,5 70 of meer bespreken
4,5 69 of minder zitten blijven
5 of meer n.v.t. zitten blijven
12 vakken
Tekort Aantal punten Resultaat
< 3 n.v.t. bevorderen
3 of 3,5 72 of meer bevorderen
3 of 3,5 71 of minder bespreken
4 70 of meer bespreken
4 69 of minder zitten blijven
4,5 76 of meer bespreken
4,5 75 of minder zitten blijven
5 of meer n.v.t. zitten blijven
13 vakken
Tekort Aantal punten Resultaat
< 3 n.v.t. bevorderen
3 of 3,5 78 of meer bevorderen
3 of 3,5 77 of minder bespreken
4 75 of meer bespreken
4 74 of minder zitten blijven
4,5 82 of meer bespreken
4,5 81 of minder zitten blijven
5 of meer n.v.t. zitten blijven
14 vakken
Tekort Aantal punten Resultaat
< 3 n.v.t. bevorderen
3 of 3,5 84 of meer bevorderen
3 of 3,5 83 of minder bespreken
4 81 of meer bespreken
4 80 of minder zitten blijven
4,5 88 of meer bespreken
4,5 87 of minder zitten blijven
5 of meer n.v.t. zitten blijven
15 vakken
Tekort Aantal punten Resultaat
< 3 n.v.t. bevorderen
3 of 3,5 90 of meer bevorderen
3 of 3,5 89 of minder bespreken
4 87 of meer bespreken
4 86 of minder zitten blijven
4,5 95 of meer bespreken
4,5 94 of minder zitten blijven
5 of meer n.v.t. zitten blijven
16 vakken
Tekort Aantal punten Resultaat
< 3,5 n.v.t. bevorderen
3,5 of 4 95 of meer bevorderen
3,5 of meer 94 of minder bespreken
4,5 93 of meer bespreken
4,5 92 of minder zitten blijven
5 101 of meer bespreken
5 100 of minder zitten blijven
5,5 of meer n.v.t. zitten blijven
17 vakken
Tekort Aantal punten Resultaat
< 3 n.v.t. bevorderen
3,5 101 of meer bevorderen
3,5 100 of minder bespreken
4 101 of meer bevorderen
4 100 of minder Bespreken
4,5 99 of meer bespreken
4,5 98 of minder zitten blijven
5 107 of meer bespreken
5 106 of minder zitten blijven
5,5 of meer n.v.t. zitten blijven

Overgangsregeling leerjaar 1, 2 en 3

Voor de bevordering geldt:

  • alle vakken met een cijfer tellen even zwaar mee;
  • een leerling kan alleen worden bevorderd als de beoordeling van het vak lo minimaal ‘voldoende’ is.
  1. Tel het aantal vakken waarvoor een rapportcijfer gegeven is.
  2. Bepaal het aantal tekorten.
  3. Bepaal de som van alle cijfers samen.
  4. Schema bevordering.
  5. Zie aanvullende eisen.

Voor brugklas 1 havo-6 geldt:

Bij overgang naar het volgende leerjaar zijn er 4 opties.

  1. Bevorderen naar 2 havo-6.
  2. Bespreekzone 2 mavoXL of 2 havo-6.
  3. Bevorderen naar 2 mavoXL.
  4. Bevorderen naar 2 havo.

De vakken in 1 havo-6 zijn verdeeld in 2 categorieën.

  • Categorie 1. De leerling krijgt een cijfer voor de vakken NE, WI, EN, FA, GS, AK, BI, GD.
  • Categorie 2. De leerling krijgt een beoordeling O/V/G voor de vakken LO, IK, Kunst en D&T.

Optie 1
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld tussen een 6,5 en een 7,5, waarbij de leerling maximaal 2 tekorten heeft.
En
De leerling heeft voor de vakken in categorie 2 een voldoende of hoger

Optie 2
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld tussen een 6,0 en een 6,5 of de leerling staat 3 tekorten of meer bij deze vakken.
Of
– De leerling heeft voor een vak in categorie 2 een onvoldoende.

Optie 3
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld lager dan een 6,0

Optie 4
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld hoger dan een 7,5, waarbij de leerling maximaal 2 tekorten heeft.
En
De leerling heeft voor de vakken in categorie 2 een voldoende of hoger

De afdelingsleider heeft de mogelijkheid om in bijzondere gevallen van deze regels af te wijken.

Voor brugklas 1 havo/vwo geldt:

Er is altijd een bespreking over wel/niet bevorderen in de volgende situaties:

  • bij 2 tekorten in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde;
  • bij 3 tekorten in de vakken Nederlands, Frans, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, biologie en beeldende vorming;
  • de vakken lichamelijke opvoeding en informatiekunde moeten voldoende worden afgesloten;
  • daarnaast kan het advies 2 havo-6 afgegeven worden in 1h/v bij een puntenaantal van 52 of minder voor de volgende 8 vakken: Nederlands, Frans, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, biologie en beeldende vorming;

Is een leerling bevorderd naar het tweede leerjaar dan volgt de tweede beslissing: kan de leerling naar 2 havo, 2 atheneum of 2 gymnasium. Dit heet de determinatie. De richtlijnen voor de determinatie worden op de ouderavond in september toegelicht.

Als een leerling niet aan bovenstaande criteria voldoet, wordt de leerling besproken.

Uit deze bespreking volgt (eventueel na revisie) een bindend advies: 2 havo of 2 havo-6; afstroom naar 2 mavoXL of anders.

Determinatie
Voor de bevordering naar 2 atheneum of 2 gymnasium is het puntentotaal van deze acht vakken van belang: Nederlands, Frans, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, biologie en beeldende vorming (het gemiddelde van tekenen en handvaardigheid telt als één vak).

aantal punten resultaat
60 t/m 63 Bij deze bespreking neemt de docentenvergadering een beslissing die bindend is. Bij een beslissing 2 atheneum/2 gymnasium kunnen ouders/leerlingen uiteraard ook kiezen voor een bevordering naar 2 havo.
64 en 65 Bij de bespreking wordt een advies geformuleerd. De definitieve beslissing is aan de ouders/leerlingen.
66 of hoger Bevorderd naar 2 atheneum of 2 gymnasium. Voor bevordering naar het gymnasium moeten de leerlingen de extra lessen Latijn hebben gevolgd.

Voor brugklas 1 atheneum / 1 gymnasium geldt:

Aanvullende regels:

  • er is altijd een bespreking over wel/niet bevorderen bij 2 tekorten in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde;
  • bij 3 tekorten in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde volgt zitten blijven;
  • er is altijd een bespreking over wel/niet bevorderen bij 3 tekorten in de vakken Nederlands, Frans, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, Latijn (voor 1g) wiskunde, biologie en beeldende vorming;
  • tevens kan tot en met 52 (1A) of 58 (1G) punten voor deze vakken een advies richting 2 havo gegeven worden;
  • bij het vak “science” behalen de leerlingen 3 beoordelingen. Bij 2 of meer onvoldoende beoordelingen in totaal telt dit mee als 1 tekort;
  • de vakken lichamelijke opvoeding en informatiekunde moeten voldoende worden afgesloten;

Als een leerling niet aan bovenstaande criteria voldoet, wordt de leerling besproken.

Uit deze bespreking volgt (eventueel na revisie) een bindend advies: tweede leerjaar vwo, tweede leerjaar havo of anders.

Overgangsregeling 2 havo-6

Bij overgang naar het volgende leerjaar zijn er 4 opties.

  1. Bevorderen naar 3 havo-6
  2. Bespreekzone 3 mavoXL of 3 havo-6.
  3. Bevorderen naar 3 vmbo-kader of 3 mavoXL.
  4. Bevorderen naar 3 havo.

De vakken in 2 havo-6 zijn verdeeld in 2 categorieën:

  • Categorie 1. De leerling krijgt een cijfer voor de vakken NE, WI, EN, FA, DU, GS, AK, EC, BI, BV, GD.
  • Categorie 2. De leerling krijgt een beoordeling O/V/G voor de vakken LO en D&T.

Optie 1
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld tussen een 6,5 en een 7,5, waarbij de leerling maximaal 2 tekorten heeft.
En
De leerling heeft voor de vakken in categorie 2 een voldoende of hoger.

Optie 2
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld tussen een 6,0 en een 6,5 of de leerling staat 3 tekorten of meer bij deze vakken.
Of
De leerling heeft voor een vak in categorie 2 een onvoldoende.

Optie 3
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld lager dan een 6,0

Optie 4
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld hoger dan een 7,5, waarbij de leerling maximaal 2 tekorten heeft.
En
De leerling heeft voor de vakken in categorie 2 een voldoende of hoger.

De afdelingsleider heeft de mogelijkheid om in bijzondere gevallen van deze regels af te wijken.

Voor 2 havo geldt:

  • bij 2 tekorten in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde volgt automatisch bespreking;
  • bij 3 tekorten in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde volgt zitten blijven;
  • bij 3 tekorten in de vakken Nederlands, Duits, Frans, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, natuurkunde, biologie, beeldende vorming volgt automatisch bespreking.
  • De vakken handvaardigheid en tekenen tellen niet als losse vakken mee. Het gemiddelde cijfer van deze twee vakken wordt als het vak beeldende vorming in de berekening voor het bevorderingsresultaat meegenomen.

Voor 2 atheneum en 2 gymnasium geldt:

  • bij 2 tekorten in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde volgt automatisch bespreking;
  • bij 3 tekorten in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde volgt zitten blijven;
  • bij 3 tekorten in de vakken Nederlands, Duits, Frans, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, natuurkunde, biologie, beeldende vorming, Grieks en Latijn volgt automatisch bespreking;
  • de beoordeling van de talentmodules moet voldoende zijn

Voor 3 havo-6 geldt:

Voor de overgang naar het volgende leerjaar geldt dat de leerling bevorderd of besproken wordt.

Vakken met een cijfer: NE, WI, EN, FA, DU, GS, AK, NSK1, NSK2, BI, BV, LO2.

Vakken met een beoordeling: GD, LO, CKV.

Een leerling is bevorderd als voldaan is aan de voorwaarden:

  • Er is maximaal 1 tekort bij de vakken van 3 havo-6.
  • Er zijn maximaal 2 tekorten in de vakken van 3 havo-6, waarvan maximaal 1 tekort bij NE, WI of EN, en er is minimaal een 7 of hoger bij een ander vak gehaald.
  • De beoordeling voor de vakken ckv, gd, lo is een voldoende.
  • Er is aan de eisen voor de maatschappelijke stage voldaan.
  • Er is aan de eisen voor LOB (loopbaan- en beroepsoriëntatie) voldaan.

Een leerling wordt besproken:

  • In alle andere gevallen. Wanneer de uitslag na bespreking positief is, wordt de leerling bevorderd naar 4 havo-6. Wanneer de uitslag van bespreken negatief is, volgt een plaatsing in 3 mavoXL of 3 vmbo-kader.

De afdelingsleider heeft de mogelijkheid om in bijzondere gevallen van deze regels af te wijken.

Voor 3 havo geldt:

  • bij 2 tekorten in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde volgt automatisch bespreking;
  • bij 3 tekorten in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde volgt zitten blijven;
  • bij 3 tekorten in de examenvakken volgt automatisch bespreking (vakken: Nederlands, Frans, Duits, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, economie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, beeldende vorming);
  • voldoen aan de eisen van de maatschappelijke stage zoals die voor een aantal leerjaren zijn opgesteld, is een voorwaarde voor bevordering.

Voor 3 atheneum en 3 gymnasium geldt:

  • bij 2 tekorten in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde volgt automatisch bespreking;
  • bij 3 tekorten in de vakken Nederlands, Engels, wiskunde volgt zitten blijven;
  • bij 3 tekorten in de examenvakken volgt automatisch bespreking (vakken: Nederlands, Frans, Duits, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, economie, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie, beeldende vorming, Grieks en Latijn).
  • de beoordeling van de talentmodules moet voldoende zijn;
  • voldoen aan de eisen van de maatschappelijke stage zoals die voor een aantal leerjaren zijn opgesteld, is een voorwaarde voor bevordering.

Overgangsregeling vanaf leerjaar 4

Voor alle leerlingen vanaf leerjaar 4 geldt:

  • De in de bespreekzone genoemde overpunten worden als volgt toegekend: een 7 levert 1 overpunt op, een 8 levert 2 overpunten op, een 9 of een 10 levert 3 overpunten op.
  • Voor de tekorten geldt: een 5 levert 1 tekort op; een 4 levert 2 tekorten op.
  • In 4 havo en 4 vwo worden de rapportcijfers van maatschappijleer en CKV gemiddeld en tellen als één combinatiecijfer mee in 4 havo en 4 en 5 atheneum.

Plaatsingsadvies van 4 havo-6 naar 4 havo

Na het goed doorlopen van het havo-6 programma met het behalen van het vmbo-t (mavo)-diploma met 7 examenvakken en voldoendes bij de niet-examenvakken (godsdienst en drama) volgt er een positief plaatsingsadvies voor 4 havo.

Overgangsreglement 4 havo & 5 havo

Leerlingen worden bevorderd als:

  • alle cijfers 6 of hoger zijn; of
  • er één 5 is en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn; of
  • er één 4 is of twee keer een 5 of één 5 en één 4 en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6,0 of hoger is; en
  • er maximaal één tekort is bij de vakken Nederlands, Engels en wiskunde; en
  • de beoordeling van lo en gd ‘voldoende’ is; en
  • er maximaal 2 schoolexamenvakken zijn waarvan het gewogen gemiddelde van de resultaten voor het PTA onvoldoende zijn; en
  • aan alle eisen voor de handelingsdelen is voldaan.

Leerlingen worden besproken als:

  • van 3 of meer schoolexamenvakken het gewogen gemiddelde van de resultaten voor het PTA onvoldoende is; of
  • er één 4 is of 2 keer een 5 en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en er sprake is van slechts één overpunt.; of
  • er één 5 en één 4 zijn en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en er sprake is van slechts 2 overpunten; of
  • er 3 keer het cijfer 5 is en alle overige eindcijfers 6,0 of hoger zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6,0 of hoger is en er sprake is van minimaal 3 overpunten; of
  • er 2 keer het cijfer 4 is en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6,0 of hoger is en er sprake is van minimaal 4 overpunten; en
  • er maximaal 2 tekorten zijn bij de vakken Nederlands, Engels en wiskunde.

Aanvullend voor 4 havo
Maatschappijleer, CKV en het profielwerkstuk vormen een combinatiecijfer bij het eindexamen. Er mag echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. De cijfers van CKV en maatschappijleer tellen als één cijfer mee voor het eindrapport. Dit combinatiecijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de op hele cijfers afgeronde eindcijfers van CKV en maatschappijleer.

Leerlingen worden niet bevorderd als:

  • zij niet voldoen aan de eisen om te worden bevorderd dan wel wanneer de uitslag van bespreken negatief is.

Overgangsreglement 4 vwo & 5 vwo

Leerlingen worden bevorderd als:

  • alle eindcijfers 6 of hoger zijn; of
  • er één 5 is en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn; of
  • er één 4 is of twee keer een 5 of één 5 en één 4 en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6,0 of hoger is; en
  • er maximaal één tekort is bij de vakken Nederlands, Engels en wiskunde; en
  • de beoordeling van lo en gd ‘voldoende’ is; en
  • er maximaal 2 schoolexamenvakken zijn waarvan het gewogen gemiddelde van de resultaten voor het PTA onvoldoende zijn; en
  • aan alle eisen voor de handelingsdelen is voldaan.

Leerlingen worden besproken als:

  • van 3 of meer schoolexamenvakken het gewogen gemiddelde van de resultaten voor het PTA onvoldoende is;
  • er één 4 is of 2 keer een 5 en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en er sprake is van slechts één overpunt; of
  • er één 5 en één 4 zijn en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en er sprake is van slechts 2 overpunten; of
  • er drie keer het cijfer 5 is en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6,0 of hoger is; of
  • er 2 keer het cijfer 4 is en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6,0 of hoger is; en
  • er maximaal 2 tekorten zijn bij de vakken Nederlands, Engels en wiskunde.

Aanvullend voor 4 atheneum
CKV, maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen een combinatiecijfer bij het eindexamen. Er mag echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken.  De cijfers van CKV en maatschappijleer tellen als één cijfer mee voor het eindrapport. Dit combinatiecijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de op hele cijfers afgeronde eindcijfers van CKV en maatschappijleer.

Aanvullend voor 4 gymnasium

Maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen een combinatiecijfer bij het eindexamen. Er mag echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. Het combinatiecijfer is aan het einde van 4 gymnasium gelijk aan het eindcijfer van maatschappijleer.
Leerlingen die met weglating van een extra keuze-examen­vak in een van bovengenoemde bespreekcategorieën vallen en een 4 of een 5 hebben gescoord voor dat extra vak op grond waarvan zij niet bevorderd zouden worden, worden in bespreking genomen.

Leerlingen worden niet bevorderd als:

  • zij niet voldoen aan de eisen om te worden bevorderd dan wel wanneer de uitslag van bespreken negatief is.

Overgangsreglement 5 vwo & 6 vwo

Leerlingen worden bevorderd als:

  • alle eindcijfers 6 of hoger zijn; of
  • er één 5 is en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn; of
  • er één 4 is of 2 keer een 5 of één 5 en één 4 en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6,0 of hoger is; en
  • er maximaal 1 tekort is bij de vakken Nederlands, Engels en wiskunde; en
  • de beoordeling van lo, gd en filosofie en voor gymnasiasten kcv ‘voldoende’ is; en
  • er maximaal 2 schoolexamenvakken zijn waarvan het gewogen gemiddelde van de resultaten voor het PTA onvoldoende zijn; en
  • aan alle eisen voor de handelingsdelen is voldaan.

Leerlingen worden besproken als:

  • van 3 of meer schoolexamenvakken het gewogen gemiddelde van de resultaten voor het schoolexamen onvoldoende is;
  • er één 4 is of 2 keer een 5 en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en er sprake is van slechts 1 overpunt; of
  • er één 5 en één 4 zijn en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en er sprake is van slechts 2 overpunten; of
  • er 3 keer het cijfer 5 is en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6,0 of hoger is; of
  • er 2 keer het cijfer 4 is en alle overige eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6,0 of hoger is; en
  • er maximaal 2 tekorten zijn bij de vakken Nederlands, Engels en wiskunde.

Aanvullende overgangseis voor 5 atheneum

CKV, maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen voor het examen een combinatiecijfer. Er kan echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. De cijfers van CKV en maatschappijleer tellen als één cijfer mee voor het eindrapport. Dit combinatiecijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de op hele cijfers afgeronde eindcijfers van CKV en maatschappijleer (voor maatschappijleer is dit het cijfer behaald in 4 atheneum).

Aanvullende overgangseis voor 5 gymnasium

Maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen voor het examen een combinatiecijfer. Er kan echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. Het combinatiecijfer is aan het einde van 5 gymnasium gelijk aan het eindcijfer van maatschappijleer (voor maatschappijleer is dit het cijfer behaald in 4 gymnasium).

Leerlingen worden niet bevorderd als:

  1. zij niet voldoen aan de eisen om te worden bevorderd dan wel wanneer de uitslag van bespreken negatief is.