Aan het einde van het schooljaar wordt bepaald of een leerling bevorderd kan worden naar het volgende leerjaar. Op de ouderavond in september krijgen ouders/verzorgers daar uitgebreide informatie over.
Bevorderingsregels algemeen
| 10 vakken | ||
| Tekort | Aantal punten | Resultaat |
| < 3 | n.v.t. | bevorderen |
| 3 of 3,5 | 60 of meer | bevorderen |
| 3 of 3,5 | 59 of minder | bespreken |
| 4 | 59 of meer | bespreken |
| 4 | 58 of minder | zitten blijven |
| 4,5 | 64 of meer | bespreken |
| 4,5 | 63 of minder | zitten blijven |
| 5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
| 11 vakken | ||
| Tekort | Aantal punten | Resultaat |
| < 3 | n.v.t. | bevorderen |
| 3 of 3,5 | 66 of meer | bevorderen |
| 3 of 3,5 | 65 of minder | bespreken |
| 4 | 65 of meer | bespreken |
| 4 | 64 of minder | zitten blijven |
| 4,5 | 70 of meer | bespreken |
| 4,5 | 69 of minder | zitten blijven |
| 5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
| 12 vakken | ||
| Tekort | Aantal punten | Resultaat |
| < 3 | n.v.t. | bevorderen |
| 3 of 3,5 | 72 of meer | bevorderen |
| 3 of 3,5 | 71 of minder | bespreken |
| 4 | 70 of meer | bespreken |
| 4 | 69 of minder | zitten blijven |
| 4,5 | 76 of meer | bespreken |
| 4,5 | 75 of minder | zitten blijven |
| 5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
| 13 vakken | ||
| Tekort | Aantal punten | Resultaat |
| < 3 | n.v.t. | bevorderen |
| 3 of 3,5 | 78 of meer | bevorderen |
| 3 of 3,5 | 77 of minder | bespreken |
| 4 | 75 of meer | bespreken |
| 4 | 74 of minder | zitten blijven |
| 4,5 | 82 of meer | bespreken |
| 4,5 | 81 of minder | zitten blijven |
| 5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
| 14 vakken | ||
| Tekort | Aantal punten | Resultaat |
| < 3 | n.v.t. | bevorderen |
| 3 of 3,5 | 84 of meer | bevorderen |
| 3 of 3,5 | 83 of minder | bespreken |
| 4 | 81 of meer | bespreken |
| 4 | 80 of minder | zitten blijven |
| 4,5 | 88 of meer | bespreken |
| 4,5 | 87 of minder | zitten blijven |
| 5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
| 15 vakken | ||
| Tekort | Aantal punten | Resultaat |
| < 3 | n.v.t. | bevorderen |
| 3 of 3,5 | 90 of meer | bevorderen |
| 3 of 3,5 | 89 of minder | bespreken |
| 4 | 87 of meer | bespreken |
| 4 | 86 of minder | zitten blijven |
| 4,5 | 95 of meer | bespreken |
| 4,5 | 94 of minder | zitten blijven |
| 5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
| 16 vakken | ||
| Tekort | Aantal punten | Resultaat |
| < 3,5 | n.v.t. | bevorderen |
| 3,5 of 4 | 95 of meer | bevorderen |
| 3,5 of meer | 94 of minder | bespreken |
| 4,5 | 93 of meer | bespreken |
| 4,5 | 92 of minder | zitten blijven |
| 5 | 101 of meer | bespreken |
| 5 | 100 of minder | zitten blijven |
| 5,5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
| 17 vakken | ||
| Tekort | Aantal punten | Resultaat |
| < 3 | n.v.t. | bevorderen |
| 3,5 | 101 of meer | bevorderen |
| 3,5 | 100 of minder | bespreken |
| 4 | 101 of meer | bevorderen |
| 4 | 100 of minder | Bespreken |
| 4,5 | 99 of meer | bespreken |
| 4,5 | 98 of minder | zitten blijven |
| 5 | 107 of meer | bespreken |
| 5 | 106 of minder | zitten blijven |
| 5,5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
Voor de bevordering geldt:
Bij overgang naar het volgende leerjaar zijn er 4 opties.
De vakken in 1 havo-6 zijn verdeeld in 2 categorieën.
Optie 1
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld tussen een 6,5 en een 7,5, waarbij de leerling maximaal 2 tekorten heeft.
En
De leerling heeft voor de vakken in categorie 2 een voldoende of hoger
Optie 2
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld tussen een 6,0 en een 6,5 of de leerling staat 3 tekorten of meer bij deze vakken.
Of
– De leerling heeft voor een vak in categorie 2 een onvoldoende.
Optie 3
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld lager dan een 6,0
Optie 4
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld hoger dan een 7,5, waarbij de leerling maximaal 2 tekorten heeft.
En
De leerling heeft voor de vakken in categorie 2 een voldoende of hoger
De afdelingsleider heeft de mogelijkheid om in bijzondere gevallen van deze regels af te wijken.
Er is altijd een bespreking over wel/niet bevorderen in de volgende situaties:
Is een leerling bevorderd naar het tweede leerjaar dan volgt de tweede beslissing: kan de leerling naar 2 havo, 2 atheneum of 2 gymnasium. Dit heet de determinatie. De richtlijnen voor de determinatie worden op de ouderavond in september toegelicht.
Als een leerling niet aan bovenstaande criteria voldoet, wordt de leerling besproken.
Uit deze bespreking volgt (eventueel na revisie) een bindend advies: 2 havo of 2 havo-6; afstroom naar 2 mavoXL of anders.
Determinatie
Voor de bevordering naar 2 atheneum of 2 gymnasium is het puntentotaal van deze acht vakken van belang: Nederlands, Frans, Engels, geschiedenis, aardrijkskunde, wiskunde, biologie en beeldende vorming (het gemiddelde van tekenen en handvaardigheid telt als één vak).
| aantal punten | resultaat |
| 60 t/m 63 | Bij deze bespreking neemt de docentenvergadering een beslissing die bindend is. Bij een beslissing 2 atheneum/2 gymnasium kunnen ouders/leerlingen uiteraard ook kiezen voor een bevordering naar 2 havo. |
| 64 en 65 | Bij de bespreking wordt een advies geformuleerd. De definitieve beslissing is aan de ouders/leerlingen. |
| 66 of hoger | Bevorderd naar 2 atheneum of 2 gymnasium. Voor bevordering naar het gymnasium moeten de leerlingen de extra lessen Latijn hebben gevolgd. |
Aanvullende regels:
Als een leerling niet aan bovenstaande criteria voldoet, wordt de leerling besproken.
Uit deze bespreking volgt (eventueel na revisie) een bindend advies: tweede leerjaar vwo, tweede leerjaar havo of anders.
Bij overgang naar het volgende leerjaar zijn er 4 opties.
De vakken in 2 havo-6 zijn verdeeld in 2 categorieën:
Optie 1
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld tussen een 6,5 en een 7,5, waarbij de leerling maximaal 2 tekorten heeft.
En
De leerling heeft voor de vakken in categorie 2 een voldoende of hoger.
Optie 2
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld tussen een 6,0 en een 6,5 of de leerling staat 3 tekorten of meer bij deze vakken.
Of
De leerling heeft voor een vak in categorie 2 een onvoldoende.
Optie 3
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld lager dan een 6,0
Optie 4
De leerling heeft voor de vakken in categorie 1 gemiddeld hoger dan een 7,5, waarbij de leerling maximaal 2 tekorten heeft.
En
De leerling heeft voor de vakken in categorie 2 een voldoende of hoger.
De afdelingsleider heeft de mogelijkheid om in bijzondere gevallen van deze regels af te wijken.
Voor de overgang naar het volgende leerjaar geldt dat de leerling bevorderd of besproken wordt.
Vakken met een cijfer: NE, WI, EN, FA, DU, GS, AK, NSK1, NSK2, BI, BV, LO2.
Vakken met een beoordeling: GD, LO, CKV.
Een leerling is bevorderd als voldaan is aan de voorwaarden:
Een leerling wordt besproken:
De afdelingsleider heeft de mogelijkheid om in bijzondere gevallen van deze regels af te wijken.
Voor alle leerlingen vanaf leerjaar 4 geldt:
Na het goed doorlopen van het havo-6 programma met het behalen van het vmbo-t (mavo)-diploma met 7 examenvakken en voldoendes bij de niet-examenvakken (godsdienst en drama) volgt er een positief plaatsingsadvies voor 4 havo.
Leerlingen worden bevorderd als:
Leerlingen worden besproken als:
Aanvullend voor 4 havo
Maatschappijleer, CKV en het profielwerkstuk vormen een combinatiecijfer bij het eindexamen. Er mag echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. De cijfers van CKV en maatschappijleer tellen als één cijfer mee voor het eindrapport. Dit combinatiecijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de op hele cijfers afgeronde eindcijfers van CKV en maatschappijleer.
Leerlingen worden niet bevorderd als:
Leerlingen worden bevorderd als:
Leerlingen worden besproken als:
Aanvullend voor 4 atheneum
CKV, maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen een combinatiecijfer bij het eindexamen. Er mag echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. De cijfers van CKV en maatschappijleer tellen als één cijfer mee voor het eindrapport. Dit combinatiecijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de op hele cijfers afgeronde eindcijfers van CKV en maatschappijleer.
Aanvullend voor 4 gymnasium
Maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen een combinatiecijfer bij het eindexamen. Er mag echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. Het combinatiecijfer is aan het einde van 4 gymnasium gelijk aan het eindcijfer van maatschappijleer.
Leerlingen die met weglating van een extra keuze-examenvak in een van bovengenoemde bespreekcategorieën vallen en een 4 of een 5 hebben gescoord voor dat extra vak op grond waarvan zij niet bevorderd zouden worden, worden in bespreking genomen.
Leerlingen worden niet bevorderd als:
Leerlingen worden bevorderd als:
Leerlingen worden besproken als:
Aanvullende overgangseis voor 5 atheneum
CKV, maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen voor het examen een combinatiecijfer. Er kan echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. De cijfers van CKV en maatschappijleer tellen als één cijfer mee voor het eindrapport. Dit combinatiecijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de op hele cijfers afgeronde eindcijfers van CKV en maatschappijleer (voor maatschappijleer is dit het cijfer behaald in 4 atheneum).
Aanvullende overgangseis voor 5 gymnasium
Maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen voor het examen een combinatiecijfer. Er kan echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. Het combinatiecijfer is aan het einde van 5 gymnasium gelijk aan het eindcijfer van maatschappijleer (voor maatschappijleer is dit het cijfer behaald in 4 gymnasium).
Leerlingen worden niet bevorderd als: