Kalsbeek College Menu Openen

Begeleiding op maat

Begeleiding op maat

Hulp bij grotere uitdagingen

In een enkel geval blijkt dat de basisondersteuning rondom de lessen, aangevuld met extra ondersteuning niet voldoende is. Dit kan te maken hebben met schoolwerk, gedrag of persoonlijke problemen. Het is belangrijk om te weten welke ondersteuning het beste bij uw kind past. Vaak is dat al bekend omdat hij al langer op school zit of met een duidelijke ondersteuningsvraag bent doorverwezen naar onze school. Uiteraard speelt u als ouder/verzorger hierbij een rol. Als nog niet duidelijk is welke ondersteuning nodig is, wordt dat onderzocht. Dit gebeurt meestal door het Kernteam Ondersteuning, zij bespreken de ondersteuningsvraag in het Intern Zorgoverleg en geven daarna een advies. U wordt geïnformeerd en betrokken bij het onderzoeken van de ondersteuningsbehoefte.

Op school hebben we verschillende vormen van hulp als uw kind tegen grotere uitdagingen aanloopt.

Trajectbegeleiding: extra ondersteuning bij leren en gedrag
Sommige leerlingen hebben moeite om mee te komen in de klas, bijvoorbeeld omdat ze zich moeilijk kunnen concentreren, snel afgeleid zijn of het moeilijk vinden om op een goede manier met hun emoties om te gaan. In dat geval kan uw kind trajectbegeleiding krijgen. Er worden samen met u en uw kind doelen opgesteld waaraan hij gaat werken. Deze doelen beschrijven we in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Dit plan moeten u en uw kind ondertekenen. Twee keer per jaar worden de doelen geëvalueerd. Op dat moment bespreken we ook of de begeleiding kan worden afgebouwd, nog een tijdje nodig is of dat er meer nodig is dan school aan begeleiding kan bieden.
De begeleiding vindt plaats in de trajectvoorziening, ook wel Pitstop genoemd. Hier kan uw kind begeleiding krijgen bij het oefenen met schoolse vaardigheden (ook wel executieve functies genoemd) zoals werkhouding, plannen, leren.
De trajectvoorziening is ook een plek waar uw kind kan werken aan gedrag. Als het in de klas soms lastig gaat, bijvoorbeeld omdat hij snel boos wordt, moeite heeft met regels of vaak in conflict raakt met anderen, kijken we samen naar wat uw kind nodig heeft om beter te functioneren in de schoolomgeving. Dit kan betekenen dat we afspraken maken, gesprekken voeren of oefeningen doen om beter om te gaan met situaties die hij nu nog lastig vindt.

Trajectbegeleiding: ondersteuning bij ADHD, autisme en andere uitdagingen
Als uw kind bijvoorbeeld, ADHD, autisme (ASS) of een andere leer- of gedragsuitdaging heeft, kan school soms best heftig en vermoeiend zijn. Trajectbegeleiding helpt hierbij. We kijken samen naar wat uw kind nodig heeft om goed te kunnen functioneren op school. Dit kan extra begeleiding zijn bij het plannen van het werk, afspraken over een rustige werkplek of individuele gesprekken waarin hij leert omgaan met prikkels en veranderingen. Daarnaast denken de trajectbegeleiders mee met de docenten over hoe uw kind het beste begeleid of geholpen kan worden in de klas.
Ook binnen deze vorm van trajectbegeleiding worden er doelen opgesteld en geëvalueerd, zoals hierboven beschreven.

Met deze vorm van ondersteuning proberen we uw kind voor te bereiden op het vervolgonderwijs.