Kalsbeek College

Verslag uit China (dag 8)

Van 6 t/m 16 april bezoeken 18 leerlingen van locatie Schilderspark de Capital Normal University Ping Guo Yuan High School in Beijing.

Dag 8
Vandaag zijn we met alleen de Nederlanders naar het Zomerpaleis geweest. We vertrokken om 9 uur ’s ochtends bij de Chinese school en kwamen al vrij snel aan bij het Zomerpaleis.

We moesten even wachten op de tickets voor het paleis en intussen was er een groep oudere chinezen bij ons komen staan die allemaal foto’s met ons wilden maken. Nadat we deze paparazzi aanval hadden overleefd konden we het paleis of ook wel de tuin in gaan.

Eenmaal in de tuin aangekomen moest er van alles foto’s gemaakt worden. Van de grote traditionele Chinese huisjes maar ook van de kleinste schilderingen op de tempeltjes. Na wat rondlopen en weer traplopen, kwamen we aan bij de souvenir winkels en kraampjes waar natuurlijk ook weer even bij gekeken moest worden en soms ook wat gekocht moest worden.

Rond 2 uur stapten we de bus weer in en gingen we richting school. Deze middag en avond kon je weer wat leuks gaan doen met je buddy. Ik ben naar het Olympisch park en het Olympisch stadion in Beijing geweest. Daarna had ik ook nog bij de MacDonalds gegeten en ben ik samen met mijn buddy en haar vriendin weer naar huis gegaan met de metro en de bus. Ik vond dit een hele leuke en geslaagde dag!

Anne Leeuwenburgh uit 3-atheneum

Dag 7
Vandaag hebben we de hele dag op school doorgebracht. We zijn begonnen met een Engels les over culture shock. Na deze les hebben we een reflectiemoment gehad met de hele groep over de ervaringen in China en de conclusies die we tot nu toe hebben getrokken. Ook werd er besproken wat we van de gastgezinnen vinden en wat we bijvoorbeeld na school met de Chinese leerlingen hebben gedaan. Later in de ochtend hebben we een dansles gevolgd. Tijdens deze les werden er ons 2 verschillende traditionele Chinese dansvormen geleerd. Hierbij werd gebruik gemaakt van waaiers en vestjes met lange mouwen die een golvend effect gaven. Na de dansles hebben we ook nog een les gehad in het schilderen van Chinese operamaskers. Dit hebben we uiteraard in praktijk mogen brengen op onze eigen gezichten. Dit zorgde voor een hoop gelach en plezier. Na deze lessen hebben we geluncht met de Chinese leerlingen en hebben we een pauze van ongeveer een uur gehad. Na deze pauze hadden we de afscheidsceremonie, hierin hebben we afscheid genomen van de Chinese school en cadeaus uitgewisseld. Elke Nederlandse leerling heeft een Chinees operamasker gekregen. Ook werden er dansjes opgevoerd vanuit de Nederlandse en Chinese kant. Tot slot hebben we samen met de Chinese leerlingen dumblings gemaakt en die daarna opgegeten tijdens het diner. Dit hebben we afgesloten met een grote taart voor Lara die jarig was. Na het diner ben ik (Bas) nog met een groepje leerlingen naar het winkelcentrum gegaan en daarna naar huis gegaan.

Bas Bontje (4-havo)

Dag 6
We begonnen de dag al vroeg. We stapten de bus in, om 2 uur lang te rijden naar het bedrijf van Grimme in Tian Jin city, een grote stad naast Beijing. In Grimme werden we ontvangen met een presentatie waarin de geschiedenis en doelen van het Duitse Landbouwmachinebedrijf werd uitgelegd. Hierna kregen we een rondleiding door de fabriek en toen gingen we lunchen. Het menu was inktvisringen, rundvleesblokjes met paprika en rijst.
Na lekker gegeten te hebben gingen we verder naar de volgende stop de Tian Jin University, een campus waar lesgegeven wordt aan internationale studenten, in velerlei studies en opleidingen. We werden rondgeleid door het museum op het terrein, wat volledig was gericht op de geschiedenis van deze universiteit. Daarna was er tijd voor een presentatie door de internationale studenten, waarbij deze ook hun eigen ervaringen deelden. Ook wij als Nederlanders gaven een presentatie, waar we uitlegden hoe het bij ons op school aan toe gaat, wat wij zoal eten en zelfs een paar woorden werden er aangeleerd aan het publiek.

Ondertussen duurde de dag zo lang dat we zelfs achter schema lagen, dus snel de bus in en terug naar school. De tussenstop bij de tankstationtoiletten viel niet in de smaak, sommigen die het toilet betraden hoefden abrupt niet meer maar bij enkelen maakte dit de pis niet lauw… Welk land dan ook, bij stoppen bij tankstationtoiletten is altijd het zelfde. Zo ook in China; namelijk stank voor dank.

Zelf vond ik het een leuke dag. De universiteit vond ik erg interessant en was gelijk een goed aanknopingspunt om met de reisleider een gesprek in de bus te beginnen over wat hem aanmoedigde om Chinees te gaan studeren. Het avond eten was heerlijk en na film te hebben gekeken en nog even gechat te hebben met mijn familie ging ik vermoeid maar voldaan naar bed.

Nena de Gier uit 3-atheneum

Dag 5
Vandaag zijn we op de helft van onze reis in Beijing. Het was een warme en heldere dag. De temperatuur liep op tot 25 graden Celsius. Vanochtend vertrokken we om half 9 met de bus naar de Ba Da Chu tempels. Dit deden we zonder onze buddy’s. De tempels waren erg kleurrijk en er stonden in en rondom de tempels veel boeddha’s. In de tempels mochten we geen foto’s maken. Na de rondleiding kregen we tijd om souvenirs te kopen. Daarna gingen we met de bus weer terug naar school waar we een lunch kregen en vrije tijd om een presentie over Nederland en om de eindceremonie voor te bereiden.Vanaf half 2 gingen we lessen volgen. We werden opgesplitst in 2 groepen en halverwege wisselden we. Bij de ene les gingen we met een soort soldeerbout de Chinese muur overtekenen op hout. We kregen handschoenen aan, want de soldeerbout kon 220 graden worden. In de andere les gingen we met heel fijn zand op een lichtgevende plaat de Chinese muur maken. Na de lessen gevolgd te hebben konden we of verder met wat we deden in de les, of verder met de presentatie en/of eindceremonie.Ten slotte was het tijd om te sporten. Achter de school ligt een een grote hardloopbaan, een voetbalveld met kunstgras en een basketbalveld. Wij gingen met 9 leerlingen tegen de 9 beste leerlingen in voetbal. Het was erg leuk en gezellig, maar helaas schoot de ene na de andere bal ons doel binnen. We wisten er nog wel 2 te scoren en uiteindelijk werd de einduitslag 2-5. Wij waren erg goed, maar de Chinese leerlingen waren net iets beter.

Selma Pietersen uit 3-atheneum

Dag 4
We begonnen vandaag bij het Capital Museum. Hier kregen we een rondleiding en later mochten we zelf rondlopen. Toen we ergens gingen zitten om te lunchen kwamen er heel veel Chinezen om foto’s met ons te maken, dat was best wel apart maar ook erg grappig. Na het museum gingen we met de bus naar de Verboden Stad. Ook hier kregen we eerst een begeleidster mee en kregen we daarna een uur om zelf rond te lopen. De Verboden Stad was erg mooi en indrukwekkend en het weer was top. Er werden hier ook weer veel foto’s van ons gemaakt. Na de Verboden Stad gingen we terug naar school en daar stonden onze buddy’s ons op te wachten. Ik ging met een groepje naar het winkelcentrum om daar hotpot te eten. Hotpot is een soort pan waarin allemaal vlees en groente in wordt gedaan en dit is iets typisch Chinees. Ik vond deze dag erg leuk en gezellig!

Sofie Oskam uit 3-havo

Dag 3
Vandaag hadden we een dag op school. Eerst kregen we s’ochtends een campus tour. Meteen daarna mochten we de ceremonie van het hijsen van de Chinese vlag zien. Alle studenten van de school gingen toen in allemaal rijen staan en iedereen was heel stil. Het was eerst best wel gek om te zien, aangezien wij dat nooit doen. Ook werd het Chinese volks lied gezogen en werden de beste leerlingen van de vorige week naar voren geroepen. Zij krijgen toen een prijs. Ook werden de  prijswinnaars van een lees-competitie bekend gemaakt. Ze kregen een certificaat.  Daarna hadden we een tye-dye class, toen mochten we een tas en een T-shirt maken. Tye-dye is een Chinese kunst vorm waarme kleding vroeger werd geverfd. Je kan dan allemaal verschillende patronen maken met behulp van elastiekjes, knikkers en houtjes. We hadden ook een Kalligrafie les waarin we Chinese tekens gingen schrijven. We mochten ook onze eigen naam in het Chinees schrijven. Daarna hadden we een basketbal les en toen hebben we vooral veel oefeningen gedaan. Ook hadden we een les waarin Mevrouw van der Velde iets ging vertellen over Duits en hoe belangrijk Duits is voor Nederland en Meneer de Jong over de Gouden Eeuw en de handel tussen Nederland en Azië. Ik vond het persoonlijk heel leuk om een dag mee te maken op school zelf. We werden natuurlijk wel steeds gek aangekeken, maar iedereen was super enthousiast. Ook de leraren waren super aardig en heel vrolijk.

Loïs de Lang uit 3-gymnasium

Dag 2
Ik ben wakker geworden na een iets oncomfortabele nachtrust om 6 uur ‘s ochtends. Het bed was hard dus nu mocht ik er eindelijk uit om te ontbijten, want vandaag gingen alleen de mensen van het Kalsbeek College naar de Chinese muur.. Na het ontbijt gingen we naar school met de bus. Ik kreeg een soort van Chinese OV-chipkaart. In de bus stond er een soort van bewaker die via een microfoon riep waar je moest gaan zitten. Na een kort bezoek aan de school vertrokken we naar de Chinese Muur. Toen we eindelijk bij de Chinese muur aankwamen, mochten we zelf rondlopen voor 3 uurtjes aangezien je maar 2 kanten op kon. Eerst liep ik met de groep maar die ging al zuchten na 3 trappen, omdat het zo steil was en je grote stappen moest maken aangezien de traptreden 40 cm hoog waren en dan weer 10 cm. Maar ja ik was nog niet moe en aangezien ik deze hele week niet kan trainen voor de 5 kilometer-loop voor BSM, ging ik verder in m’n eentje. Ik heb de hele muur afgelopen, tenminste niet dat stukje dat oneindig lang is, maar het grote rondje waar als je met vervoer komt onder rijdt langs moet. Dit was blijkbaar ook de reden waarom er een rondje was gebouwd, omdat het een zwakke plek is als je met vervoer lang kan (zei meneer De Jong). Ik had wel allemaal foto’s en filmpjes gemaakt onderweg. Toen ik eindelijk terug was na 2 en half uur had ik gehoord dat de rest tot de wc’s boven op de Chinese muur waren gekomen wat ongeveer 1/50 deel was van wat ik had gelopen. Daarna gingen we weer terug naar de school waar we op onze Chinese buddy’s moesten wachten. Terwijl we aan het wachten waren gingen we een potje basketballen op een van de 10 velden tegen andere Chinese leerlingen. Daarna gingen we weer terug naar huis met onze buddy’s om te eten. Dit keer aten we thuis wat ook veel beter was dan in de restaurant de dag ervoor. Nu had ik soep met ganzen vlees en witte rijst met garnalen. Maar het aller ergste in het restaurant zag op een grote tv scherm hoe het slachtproces ging van de ganz. Maar ik at het wel gewoon, want anders komt het ook weer zo ondankbaar over. Nu we klaar waren met het eten ging mijn buddy haar huiswerk doen en toen ging ik mee kijken want ze deed haar Engels huiswerk en ik wilde wel helpen. Wat ik het meest leukste vond was denk ik wel de Chinese muur, want als je halverwege dat rondje was werd het minder zwaar en kon je lekker genieten van het mooie weer en uitzicht. Morgen gaan we een schooldag volgen.