Kalsbeek College

Groeiverhaal Manon van Driel

Docent Biologie op locatie Bredius

Als docent biologie op locatie Bredius komt Manon van Driel kinderen uit klas 1 tot en met 4 en van alle niveaus tegen. “Die afwisseling maakt het voor mij zo leuk.”

Stage
Iemand die weet wat ze wil. Zo is Manon van Driel het beste te omschrijven. Al 7 jaar is ze als docent biologie aan het Kalsbeek College verbonden. “Een van mijn eerste stages liep ik op een havo- vwo-school. Toen ik voor een vmbo-klas stond, wist ik meteen dat daar mijn hart ligt.”

Flapuit
Het leuke aan vmbo-leerlingen volgens Manon van Driel is dat ze eerlijk zeggen wat ze denken en vinden. “Als ik vraag hoe ze mijn les vonden, geven ze meteen antwoord. En heel soms is dat een keiharde nee”, bekent ze met een lach. “Ze flappen er alles uit en vragen me gerust of ik nieuwe schoenen heb of naar de kapper geweest ben. Ik vind het fijn dat ze dat durven.”

Uitdagingen
Hoewel ze ‘pas’ 7 jaar les geeft, ze al van alles gedaan. Stagebegeleider, vakgroepvoorzitter en nu onderwijskundige van het kt-team. Vorig jaar volgde ze de opleiding Kweekvijver. Een traject waarin leiderschap centraal staat. Als ze te lang hetzelfde doet raakt ze verveeld, is haar verklaring. “Ik werk fulltime, maar ben wel op zoek naar een anderen uitdaging voor in de toekomst. Het lesgeven wordt op een gegeven moment een riedeltje. En daar haal ik niet genoeg voldoening uit. Ik zoek voortdurend nieuwe uitdagingen. Op deze school krijg ik die kansen.”

Speurtocht
Momenteel is ze mentor van een 1 kt-klas. Het leukste daaraan vindt ze de band die ze met haar mentorklas krijgt. “Op hun allereerste schooldag beginnen alle leerlingen in de aula, waarna ik mijn klas meeneem naar een lokaal. Dan volgt een rondleiding en een speurtocht om de school te leren kennen. Natuurlijk moeten de kinderen wennen aan een nieuw gebouw en de drukte, maar na een paar weken lopen ze hier helemaal vertrouwd rond.”

Laptopklassen
Een nieuwe uitdaging was om haar biologielessen te digitaliseren. Dit schooljaar is er in het eerste leerjaar een pilot met 2 laptopklassen. Bij 7 vakken werken deze brugklassers in de klas met een laptop. Manon van Driel en Ron Middag zijn de voortrekkers van deze pilot. “De digitale leeromgeving van biologie leent zich daar goed voor. De mogelijkheden zijn eindeloos. Het grootste voordeel? Dat is dat je beter kan differentiëren. Ik kan leerlingen op meer manieren bereiken. Opdrachten in de les zijn veel afwisselender: een filmpje kijken, woorden invullen, een plaatje gebruiken, iets slepen. En weet je, de een leert beter als het voorgelezen wordt, de ander haalt meer uit een filmpje en weer iemand anders leert graag de tekst. Dat kan allemaal.”

Erfelijkheid
Volgens Manon van Driel past het vak biologie perfect bij een vmbo-school. Reden is de combinatie van een stukje theorie en veel praktijk. “Ik moet geen verhaal van een half uur gaan vertellen. Na 10 of 15 minuten zie je de meeste leerlingen afdwalen. Ze kunnen zelf aan de slag, dat is het leuke.” Natuurlijk is het vak in het vierde jaar een stuk theoretischer dan in de eerste. “In de bovenbouw gaan we een heel stuk de diepte in met onderwerpen als erfelijkheid, planten, gaswisseling en transport.”

IMG_0023