In dit hoofdstuk leest u:
Op het Kalsbeek College locatie Bredius vinden wij het belangrijk dat uw kind zich prettig voelt op school, goed onderwijs krijgt en kansen krijgt om te groeien en te ontwikkelen. Iedereen heeft weleens wat extra hulp nodig, of dat nu gaat om schoolwerk, plannen en organiseren of persoonlijke dingen waar hij tegenaan loopt. Daarom bieden wij verschillende vormen van hulp en ondersteuning aan, zodat iedere leerling zich optimaal kan ontwikkelen.
Basisondersteuning
In dit ondersteuningsaanbod noemen we in paragraaf 6.2 wat we voor alle leerlingen doen. Alle leerlingen mogen dit dus van ons verwachten. In hoofdstuk 1 staat hoe we willen werken in de les, welke rol de mentor en docenten hebben en hoe belangrijk het is dat we goed samenwerken met u als ouder/verzorger. We noemen dit de basisondersteuning en dit geldt dus voor elke leerling op locatie Bredius.
Extra hulp
Sommige leerlingen hebben in bepaalde periodes wat extra ondersteuning nodig. Dat is helemaal oké! Uw kind moet misschien nog wat wennen aan de middelbare school. Het is ook een flinke overstap. Of hij weet nog niet zo goed hoe hij het beste met dyslexie of dyscalculie kan omgaan op onze school, hoe hij goed kan plannen, het beste huiswerk kan maken of elke les weer effectief kan werken. Ook kan een fysieke beperking (tijdelijke) ervoor zorgen dat een leerling een tijd wat extra aandacht en begeleiding nodig heeft. Dit doen we graag!
Al deze vormen van ondersteuning vindt u in paragraaf 6.3. Omdat de meeste leerlingen hier geen gebruik van zullen maken, noemen we dit ondersteuning voor sommigen. Alle ondersteuning beschreven in paragraaf 6.3 duurt maximaal een half jaar. Dit betekent dat een leerling samen met de afdelingscoördinator en zijn mentor een start én eind van deze begeleiding afspreekt. Het is kortdurende begeleiding om een leerling een steuntje in de rug te geven.
Ondersteuning voor enkelen
Voor enkele leerlingen is de basis en wat extra hulp nog niet voldoende. Een leerling ervaart dan grotere uitdagingen die zonder hulp zijn schoolwerk te veel (negatief) beïnvloeden. Omdat we heel graag willen dat alle leerlingen onze school met een diploma verlaten, gaan we goed onderzoeken wat iemand gaat helpen. We noemen dit ondersteuning voor enkelen, zie paragraaf 6.4.
In eerste instantie proberen we met extra begeleiding op school ervoor te zorgen dat het beter gaat. We stellen doelen op waaraan een leerling kan werken en schrijven een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). De doelen in dit plan hebben altijd te maken met school.
Wanneer dit niet voldoende is vragen we, bij deze vorm van ondersteuning, extra hulp aan bijvoorbeeld het samenwerkingsverband RUW of de jeugdhulpwerker. Want we moeten eerlijk zijn dat de hulp die iemand dan nodig hebt misschien veel beter door een ander dan door school gegeven kan worden.
Deze vorm van hulp kan langer dan één schooljaar ingezet worden.
Het kan voorkomen dat we samen met de leerling en zijn ouders/verzorgers zien dat een andere school beter voor iemand is. Dat zullen we dan altijd eerlijk vertellen. Als een leerling meer nodig heeft dan wij op locatie Bredius kunnen bieden, dan heeft hij ook recht op die goede en juiste ondersteuning.
Het is belangrijk dat uw kind weet dat hij er niet alleen voor staat. Als hij ergens moeite mee heeft, kan hij altijd om hulp vragen.
We willen dat elke leerling zich prettig voelt op school en zichzelf kan ontwikkelen. Samen kijken we hoe we elke leerling het beste kunnen ondersteunen, zodat iedereen met vertrouwen aan zijn toekomst kan werken.