Kalsbeek College Menu Openen

Ondersteuning

Ondersteuning

Wat we voor iedereen doen

We willen dat iedere leerling zich veilig en gezien voelt. Daarom hebben we een aantal basisvoorzieningen die voor alle leerlingen gelden.

Docenten die je ondersteunen
Onze docenten doen meer dan alleen lesgeven. Ze helpen uw kind bij het ontwikkelen van

studievaardigheden, zoals plannen en huiswerk maken, en letten op hoe hij zich voelt in de klas. Als ze merken dat uw kind ergens moeite mee heeft, kunnen ze met hem kijken welke ondersteuning hij nodig heeft. Een docent vervult tijdens de les verschillende rollen:

– de gastheer: de docent verwelkomt iedere leerling bij binnenkomst, hij voelt zich welkom
– de presentator: de docent zorgt ervoor dat de leerling betrokken is bij de les en lesdoel
– de didacticus: de docent geeft instructie zodat de leerling tot leren komt
– de pedagoog: de docent zorgt voor een fijne en prettige sfeer waar iedereen tot leren komt
– de afsluiter: de docent nodigt de leerling uit om even stil te staan bij wat hij die les geleerd heeft en de volgende les mee verder gaat
– de coach: de docent begeleidt de leerling niet alleen bij wat hij moet leren maar vooral ook bij hoe hij dat kan aanpakken

Een veilige schoolomgeving
Op school moet iedereen zich prettig voelen. Daarom hebben we duidelijke gedragsregels en een anti-pestbeleid. Er zijn vertrouwenspersonen en een team dat zich bezighoudt met de veiligheid op school. Daarnaast zorgen we ervoor dat er regelmatig gesprekken zijn over sociale veiligheid en hoe we elkaar met respect behandelen. Mentoren en docenten zijn getraind om signalen van onveiligheid snel te herkennen en hierop te reageren. Ook is er een anti-pestcoördinator op school die helpt bij het aanpakken van pestgedrag en het begeleiden van leerlingen die hier last van hebben. Als uw kind zich ergens niet veilig bij voelt, kan hij altijd bij iemand terecht om erover te praten. Dit kan bij de mentor, een vertrouwenspersoon, leerlingcoördinator, GSA-werkgroep of bij de ondersteuningscoördinator.

Een mentor als eerste aanspreekpunt
De mentor is de persoon bij wie uw kind altijd terecht kan met vragen of problemen. Elke klas heeft een mentor die de leerlingen begeleidt bij hun schoolwerk, helpt bij keuzes maken en ze ondersteunt als het even niet lekker gaat. De mentor houdt in de gaten hoe het met uw kind gaat en zal ook contact opnemen u als ouders/verzorgers als dat nodig is.
Sowieso heeft iedere leerling twee keer per jaar een driehoeksgesprek; samen met u en de mentor gaat uw kind in gesprek over zijn doelen en zijn ontwikkeling op school.

De mentor kan helpen bij allerlei problemen. Uw kind kan met hem praten als hij problemen heeft met medeleerlingen of als zijn schoolprestaties tegenvallen. De mentor kan ook bemiddelen als er een conflict is in de klas of als uw kind straf heeft en er met de leraar niet uitkomt.
Als er meer of andere hulp nodig is, kan de mentor uw kind aanmelden bij het kernteam Zorg. In het kernteam Zorg bespreken verschillende (interne) experts wat uw kind goed zou kunnen ondersteunen

De mentor neemt regelmatig contact met uw kind op om zijn studieresultaten en rapporten te bespreken. Ook komt hij in actie als docenten hem informeren over bijvoorbeeld gedragsproblemen.

Mentorlessen
De mentorlessen zijn onder andere bedoeld voor het aanleren van studievaardigheden. Ook is het belangrijk om als mentorklas elkaar te steunen en te kunnen vertrouwen. Deze lessen geeft de mentor. Zo is hij of zij goed op de hoogte van het welzijn en de vorderingen van uw kind en zijn klasgenoten.

Tijdens de mentorlessen wordt gebruik gemaakt van de methode Leefstijl.

Kampassistenten
Elke brugklasmentor wordt tijdens het brugklaskamp ondersteund door een kampassistent. Leerlingen uit leerjaar 4 kunnen zich hiervoor aanmelden. Vierdeklassers weten natuurlijk als geen ander wat ze kunnen doen om de tijd op school succesvol én gezellig te maken.

Hulp bij leren en plannen
Leren is meer dan alleen huiswerk maken. We besteden aandacht aan hoe uw kind het beste kan leren, zijn huiswerk goed kan plannen en hoe hij omgaat met lastige situaties in de klas. Dit helpt uw kind niet alleen op school, maar ook in zijn verdere opleiding en carrière.

Schoolaanwezigheid
We vinden het heel belangrijk dat uw kind op school is wanneer hij daar wordt verwacht. We volgen zijn aanwezigheid dus nauwlettend. Is uw kind onverhoopt toch een keertje ziek? Dan kunt u hem ’s morgens telefonisch ziekmelden.

Omdat we weten dat schoolaanwezigheid zo’n enorme succesfactor is voor een fijne en succesvolle periode op school, hebben we een speciaal team dat goed monitort of alle leerlingen op school zijn. Als uw kind er niet is, zullen we navragen hoe dat komt en wat hij nodig heeft om wel weer alle lessen te volgen. Soms zal dit misschien een beetje streng voelen als of bemoeierig, maar nu weet u waarom we dit doen.

De aanwezigheidscoördinator signaleert en monitort het verzuim van de leerlingen. Zij adviseert en ondersteunt de mentor en afdelingsleider bij het voorkomen en bespreekbaar maken van ongeoorloofd/aanhoudend verzuim en (dreigende) uitval en denkt mee over de vervolgstappen die genomen moeten worden. Ook voert zij verzuimpreventiegesprekken met u en uw kind om te kijken hoe hij ondersteund kan worden.

De aanwezigheidscoördinator heeft regelmatig contact met de leerplichtambtenaar en jeugdarts.

Ouderbetrokkenheid
U wordt actief betrokken bij de schoolloopbaan van uw kind. Er zijn ouderavonden en speciale bijeenkomsten over examens, loopbaanoriëntatie en onderwerpen zoals stress en faalangst. Zo zorgen we ervoor dat school en thuis goed samenwerken om uw kind te helpen.

Digitale leeromgeving
Uw kind kan via Magister zijn schoolwerk en cijfers bekijken. Dit helpt om overzicht te houden en schoolwerk goed te plannen. Als ouder/verzorger kunt u ook meekijken, zodat u weet hoe het met uw kind gaat op school. Nieuwe cijfers kunt u op schooldagen tussen 16:30 en 19:30 uur verwachten.

Positieve gezondheid
Leerlingen groeien op in een uitdagende tijd. We besteden naast alle vakvaardigheden ook aandacht aan de positieve gezondheid. Zo zijn er lessen over de window of tolerance, lessen over stress, het 5G-model, ontspanning en gezond online gedrag. Alle lessen staan uiteraard in relatie tot wat we op school van leerlingen verwachten, maar ze hebben hier ongetwijfeld ook iets aan tijdens andere momenten. Een positieve gezondheid gunnen we iedereen ten slotte altijd.

Het doel van deze lessen is dat de individuele en collectieve draagkracht wordt vergroot; we leren omgaan met af en toe wat tegenslag.

Decaan
De decaan helpt uw kind om keuzes te maken over zijn schoolloopbaan. Bijvoorbeeld door:

  • informatie en documentatie te geven
  • studie- en beroepentesten af te nemen
  • gesprekken met uw kind of met u te voeren
  • te helpen om een vakkenpakket te kiezen
  • gastsprekers uit te nodigen
  • bezoeken te regelen aan vervolgscholen
  • bezoeken te regelen aan bedrijven en instellingen

In de brugklas begint uw kind al met PSO: Praktische Sector Oriëntatie. In 2 vmbo-basis/kader maakt hij in een aantal rondes kennis met de profielen waar hij op het Kalsbeek College uit kan kiezen en het beroepenveld dat daarbij hoort. In 2 mavo loopt uw kind een dag stage om zich te oriënteren op een profiel in de bovenbouw van de mavo.

Kader/mavo-leerlingen oriënteren zich ook op een vervolgopleiding op de mavoXL. De keuzes die in leerjaar 2 gemaakt worden, hebben invloed op het vervolgtraject na het Kalsbeek College op het mbo. Het niveau vmbo-basis, vmbo-kader of mavo wordt voorlopig vastgesteld aan de hand van alle behaalde cijfers tot en met de tweede periode en wordt definitief vastgesteld aan de hand van alle behaalde cijfers bij het overgangsrapport.

De leerlingen die naar 3 mavo gaan, kiezen een vakkenpakket waarbij minimaal twee profielen open blijven.

De leerlingen die naar het derde leerjaar basis of kader gaan, kiezen een profiel.

In het derde leerjaar basis, kader en mavo gaan ze zich oriënteren op een vervolgstudie. Dit doen ze door middel van mentorlessen, stage, meeloopdagen en bezoeken van open dag op een ROC.

Het vierde leerjaar staat (naast het behalen van het eindexamen) in het teken van het kiezen van een vervolgstudie. Uw kind krijgt één of meerdere gesprekken met de decaan. Op afspraak kunt u een gesprek met de decaan aanvragen om het vervolgtraject te bespreken. Zowel op school als bij een aantal ROC’s worden activiteiten georganiseerd om tot een goede keuze te komen.