Kalsbeek College Menu Openen

Begeleiding op maat

Begeleiding op maat

Overzicht van begeleiding

Faalangst, dyslexie, pesten of een overlijden in de familie. Het zijn dingen waar uw kind tijdens de middelbare schooltijd mee te maken kan krijgen. Op het Kalsbeek College is uw kind in goede handen. Wij bieden op allerlei manieren hulp en begeleiding op maat.

Heeft u vragen met betrekking tot zorg en ondersteuning op locatie Schilderspark? Neem dan contact op met Esther van Steijn, zorgcoördinator locatie Schilderspark: [email protected]

Speciale begeleiding in het kort

  • Elke klas heeft een mentor, bij hem kan uw kind altijd terecht als hij vragen heeft. De mentor is ook de contactpersoon voor ouders. Zie 6.1 voor meer informatie.
  • Als uw kind in leerjaar 1 extra hulp nodig heeft met Nederlands, Engels, wiskunde of rekenen zijn er hulplessen, bedoeld om achterstanden weg te werken.
  • Heeft een leerling last van faalangst? Of is er behoefte aan bepaalde trainingen op sociaal-emotioneel gebied? Dan bieden wij op onze school allerlei trainingen aan.
  • Dyslectisch of dyscalculisch? Remedial teachers zijn er om uw kind te helpen.

Leerlingbegeleiding
Soms zijn de problemen te complex voor de mentor. Leerlingbegeleiders zijn docenten die speciaal geschoold zijn om leerlingen te coachen die sociaal-emotionele problemen hebben.

Intern Zorgoverleg (IZO)
Vaak is de hulp van een mentor of leerlingbegeleider al voldoende. Zo niet, dan kunnen wij leerlingen bespreken in het IZO. Aan het IZO nemen deel: de zorgcoördinator, coördinator van de Trajectvoorziening en de orthopedagoog. Het team kan aangevuld worden met begeleiders/adviseurs van binnen en buiten de school. De aanmelding voor het IZO verloopt met toestemming van ouders via de afdelingsleider/mentor of op initiatief van de zorgcoördinator.

Passend Onderwijs
Passend Onderwijs kijkt vooral naar de mogelijkheden van leerlingen en wat er nodig is om het onderwijs te geven dat erbij past. Onderwijs op maat is nodig om elke leerling tot zijn recht te laten komen. Op dit punt werken wij samen met 4 andere scholen in het Samenwerkingsverband Regio Utrecht West.
Wij hebben een Trajectvoorziening. Hier kunnen de leerlingen extra ondersteuning krijgen bij diverse school gerelateerde zaken, zoals bij plannen, samenwerken, weerbaarheid, gedrag in de klas of bijvoorbeeld het (opnieuw) opbouwen van schoolritme.

Anti-pestbeleid
Pesten is onacceptabel en vraagt om een duidelijke en krachtige reactie vanuit de school. De aanpak op locatie Schilderspark kenmerkt zich door een aanpak waarin de mentor en waar nodig de afdelingsleider een centrale rol speelt.
Op het Groeiportaal van onze website staat ons anti-pestbeleid: www.kalsbeek.nl/groeiportaal

Externe begeleiding
De jeugdhulpwerker wordt door de gemeente Woerden ingezet bij de VO-scholen in Woerden. De jeugdhulpwerker kan leerlingen en ouders helpen als het thuis niet zo lekker loopt en/of als ouders zorgen hebben over hun kind. De intake vindt op school plaats en wordt gecoördineerd door de zorgcoördinator. Daarna gaat school ‘ertussenuit’. Wel houdt de jeugdhulpwerker school op de hoogte van de grote lijnen met toestemming van ouders en leerling.

Het Kalsbeek College werkt nauw samen met ketenpartners, zoals de GGD, maatschappelijke werk, Regionaal Bureau Leerplicht, hulpverleners en met de lokale gemeentes van waaruit hulpverlening voor leerlingen kan worden georganiseerd.

We zijn als school wettelijk verplicht om de Meldcode te gebruiken bij vermoedens van huiselijk geweld. Deze meldcode staat op het Groeiportaal van onze website: www.kalsbeek.nl/groeiportaal

Schooldecaan
De decaan helpt bij het kiezen van een vakkenpakket, beroep of vervolgopleiding. In het tweede jaar geeft de mentor al les in ‘oriëntatie op studie en beroep’. Ook geven we voorlichting over allerlei opleidingsmogelijkheden en beroepen. Uw kind kan altijd bij de decaan advies vragen.

Training en begeleiding
Het Kalsbeek College biedt ook andere vormen van ondersteuning. Een paar voorbeelden:

  • faalangst: iedereen vult in de brugklas een vragenlijst in over de bevindingen op school. Ongeveer 10% van de leerlingen heeft faalangst. In dat geval is er een training ‘Beter omgaan met faalangst’.
  • sociale vaardigheidstraining: voor Schilderspark-leerlingen uit klas 2 is er een training sociale vaardigheden.
  • lotgenotengroep: leerlingen die te maken hebben gehad met een vorm van verlies of verdriet in de directe omgeving, kunnen hierover onder begeleiding in gesprek met elkaar.