Kalsbeek College Menu Openen

Begeleiding op maat

Begeleiding op maat

Overzicht van begeleiding

Overzicht van begeleiding op locatie Schilderspark

Faalangst, dyslexie, lichamelijke klachten of een lastige thuissituatie; dit zijn dingen waar kinderen tijdens de middelbare schooltijd mee te maken kunnen hebben. Op het Kalsbeek College zijn ze in goede handen. Wij bieden op allerlei manieren hulp en begeleiding op maat.

Voor vragen met betrekking tot zorg en ondersteuning op locatie Schilderspark kan er contact opgenomen worden met Annette Bruijnen, zorgcoördinator: [email protected]

Speciale begeleiding in het kort

  • Elke klas heeft een mentor, bij hem kan uw kind altijd terecht als hij vragen heeft. De mentor is ook de contactpersoon voor ouders/verzorgers. Zie 6.1 voor meer informatie.
  • Als uw kind extra hulp nodig heeft zijn er speciale lessen om achterstanden weg te werken.
  • Heeft een leerling last van faalangst? We bieden een training aan in de brugklas en ook aan eindexamenleerlingen.
  • Dyslectisch of dyscalculisch? Remedial teachers zijn er om uw kind te helpen.

Leerlingbegeleiding
Soms is het fijn om een vertrouwelijk gesprek te kunnen voeren. Leerlingbegeleiders zijn docenten die speciaal geschoold zijn om leerlingen te helpen die door verschillende oorzaken niet lekker in hun vel zitten.

Intern Zorgoverleg (IZO)
Vaak is de hulp van een mentor of leerlingbegeleider al voldoende. Zo niet, dan kunnen wij leerlingen bespreken in het IZO. Aan het IZO nemen de zorgcoördinator, coördinator van de trajectvoorziening en de jeugdhulpwerker deel. Het team kan aangevuld worden met begeleiders/adviseurs van binnen en buiten de school. De mentor schuift aan om de leerling in te brengen. De aanmelding voor het IZO verloopt met toestemming van ouders/verzorgers via de afdelingsleider/mentor of op initiatief van de zorgcoördinator.

Trajectbegeleiding
In onze trajectvoorziening kunnen leerlingen die meer dan de reguliere ondersteuning nodig hebben, begeleiding krijgen bij diverse school gerelateerde zaken, zoals bij plannen, samenwerken, weerbaarheid, gedrag in de klas of bijvoorbeeld het (opnieuw) opbouwen van schoolritme. Dit gaat altijd via een bespreking in het IZO. De insteek is om begeleiding op maat te bieden, passend binnen de grenzen van het reguliere onderwijs. We werken en begeleiden vanuit een vast lokaal, lokaal 104. De trajectvoorziening is geen klas. Trajectbegeleiders adviseren docenten en mentoren en werken samen met ouders en met betrokken hulpverleners om de leerling goed te kunnen ondersteunen.

Samenwerkingsverband

Als de geboden ondersteuning onvoldoende effect heeft en de zorgen over de leerling groot zijn, schalen we op naar het loket van het samenwerkingsverband VO Regio Utrecht West (SWVVO-RUW). Het samenwerkingsverband kan meedenken over passende ondersteuning. Op de eigen school of, als de leerling daar beter op zijn plaats is, op een andere school in het reguliere onderwijs, bij een tussentijdse voorziening of op het (voortgezet) speciaal onderwijs. 

Anti-pestbeleid
Pesten is onacceptabel en vraagt om een duidelijke en krachtige reactie vanuit de school. De aanpak op locatie Schilderspark kenmerkt zich door een aanpak waarin de mentor en waar nodig de afdelingsleider een centrale rol speelt. We maken gebruik van de principes van No-Blame om pesten tegen te gaan. De anti-pestcoördinator op locatie Schilderspark is Sharane de Bruin.
Op het Groeiportaal van onze website staat ons anti-pestbeleid: www.kalsbeek.nl/groeiportaal

Ondersteuningsprofiel

Scholen stellen zelf een ondersteuningsprofiel op. Dit profiel is bedoeld om aan te geven welke ondersteuning een school kan bieden. Het ondersteuningsprofiel van het Kalsbeek College staat op de website: www.kalsbeek.nl/groeiportaal  

Externe begeleiding

De jeugdhulpwerker is een hulpverlener die op school werkt, maar niet in dienst is van school. De jeugdhulpwerker denkt mee met leerlingen die vastlopen in hun gedrag of emoties. Het vastlopen kan voortkomen uit situaties op school, maar ook thuis en/of in het gezin. De jeugdhulpwerker denkt mee met de jongere, het gezin en met de school. De gesprekken tussen de jeugdhulpwerker en de jongere zijn vertrouwelijk. De intake vindt op school plaats en wordt gecoördineerd door de zorgcoördinator.

Het Kalsbeek College werkt nauw samen met ketenpartners, zoals de GGD, Woerdenwijzer, maatschappelijke werk, Regionaal Bureau Leerplicht, hulpverleners en met de lokale gemeentes van waaruit hulpverlening voor leerlingen kan worden georganiseerd.

We zijn als school wettelijk verplicht om de Meldcode te gebruiken bij vermoedens van huiselijk geweld. Deze meldcode staat op het Groeiportaal van onze website: www.kalsbeek.nl/groeiportaal

De GGD op het voortgezet onderwijs

Aan elke school is een jeugdgezondheidszorgteam (JGZ-team) van GGD regio Utrecht verbonden. Dit team bestaat uit een jeugdarts en een jeugdverpleegkundige. De jeugdgezondheidszorg adviseert en ondersteunt kinderen, jongeren en hun ouder(s)/verzorger(s) bij gezond en veilig opgroeien.

Op mavo/havo/vwo nodigt de GGD jongeren in klas 2 en 4 uit voor het gezondheidsonderzoek: ‘Gezond leven? Check het even!’. Dit onderzoek laat leerlingen stilstaan bij hun gezondheid en hun leven, op school, thuis en in hun vrije tijd. Leerlingen kunnen vragen stellen of twijfels bespreken. Als het nodig is, ondersteunt de GGD met informatie en advies of verwijst naar hulp.

Ouder(s)/verzorger(s) ontvangen voorafgaand aan dit onderzoek een brief met informatie. Aanvullende informatie is te vinden via: Kind en opvoeden 12-18 jaar – GGD Regio Utrecht | GGDrU.

Voor deze onderzoeken is het JGZ-team regelmatig aanwezig op school. De jeugdverpleegkundige denkt mee bij vragen over uiterlijk, gezondheid, hoe het thuis gaat, vrienden, school, pesten, ongelukkig zijn, ongewenste intimiteit, alcohol, stress, verliefdheid, drugs, enzovoort.

De jeugdarts helpt ook bij zulke vragen, maar ook bij vragen over bijvoorbeeld groei, puberteitsontwikkeling, ogen en oren. Daarnaast ook bij vragen/zorgen over ADHD, autisme of bij angstige of depressieve gevoelens.

Ook buiten de onderzoeken is de GGD regio Utrecht bereikbaar voor vragen en advies over gezond opgroeien.

  • Service Center JGZ 033 – 460 00 46 of [email protected]. Voor vragen over ontwikkeling en gezondheid of contact met de jeugdarts of jeugdverpleegkundige van school.
  • www.JouwGGD.nl, website met alles over gezondheid voor jongeren, onder andere met chatfunctie.
  • Maaike van der Veer, Jeugdverpleegkundige GGDrU, [email protected]
  • Amina Makran, Jeugdarts GGDrU, amakran@ggdru.nl

Ziekteverzuim

Iedereen is wel eens ziek. Dat kan natuurlijk gebeuren. Snel reageren op ziekteverzuim is van groot belang. Hoe korter het verzuim, hoe kleiner de leerachterstand en hoe makkelijker de terugkeer naar school kan verlopen. De jeugdarts werkt bij ziekteverzuim samen met school, ouder(s)/verzorger(s), jongeren en soms met leerplicht. De jeugdarts maakt samen met de jongere en ouder(s)/verzorger(s) een plan van aanpak. Hierbij wordt gekeken wat nodig is om zo goed mogelijk mee te kunnen doen aan school. Daarnaast welke hulp of (medische) zorg er misschien nodig is.