Met maatwerk bieden we meer ruimte aan talentontwikkeling en persoonlijke kwaliteiten van leerlingen. We bieden maatwerk binnen én buiten het reguliere lesprogramma. Op locatie Schilderspark krijgen leerlingen extra vrijheid om keuzes te maken die aansluiten bij hun behoeften en kunnen ze extra uitdaging krijgen, bijvoorbeeld via leuke en diepgaande programma’s als:
Pluslessen Cambridge English bieden we aan alle brugklasleerlingen ter keuze aan. Ga je hiermee door, dan kun je een waardevol diploma halen en de basis leggen voor Cambridge English Advanced. De Cambridge English certificaten worden internationaal erkend door meer dan 20.000 organisaties. Meer informatie over Cambridge English: www.kalsbeek.nl/cambridge
Voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in natuur en techniek en uitdaging zoeken op bètagebied bieden we het U-Talent programma. Het gaat hierbij om verrijkende en verdiepende modules binnen de bètavakken (scheikunde, wiskunde, informatica, natuurkunde en biologie). Vanaf de brugklas bieden we een aantal keer per schooljaar een module aan, vaak in combinatie met een dag op de Hogeschool of Universiteit Utrecht. Aan het einde van elk schooljaar ontvangt de leerling U-Talent Certificaten voor de modules die hij gevolgd heeft.
Een vervolg is de U-Talent Academie: een intensief, uitdagend, 2-jarig programma voor 5 en 6 vwo-leerlingen. Leerlingen volgen dan verdiepende en verrijkende modules en andere onderwijsactiviteiten op de Universiteit Utrecht, waar zij ook hun profielwerkstuk uitvoeren: het campusprogramma. Op school voeren ze aan U-Talent projecten, volgen ze de schoolmodules en bereiden ze de campusactiviteiten voor.
De U-Talent coördinatoren zijn:
Meer informatie over U-Talent: www.kalsbeek.nl/utalent
Leerlingen met interesse voor Europese politiek en Europese samenwerking kunnen deelnemen aan het European Parliament Ambassador School (EPAS) programma. EPAS-leerlingen:
Aan het einde van de module krijgen ze het certificaat ‘Junior European Parliament Ambassador’.
Leerlingen die gek zijn van voetbal en het beste uit zichzelf halen op het gebied van voetbal én schoolwerk kunnen kiezen voor deelname aan de Kalsbeek Voetbal Academie op locatie Schilderspark. Deze leerlingen zijn lid van een voetbalvereniging en hebben passie voor voetbal.
De leerlijn wordt vanaf de brugklas doorgetrokken tot en met de derde klas. Zo krijgen de leerlingen die voor de Voetbal Academie kiezen de mogelijkheid om 2 jaar lang (als lichting onder de 14 en onder de 15) extra voetbaltrainingen te krijgen van een ervaren trainer. Daarnaast worden ze begeleid op schoolgebied door een coach. Deze trainingen zijn goed te combineren met het spelen bij een eigen club. Meer informatie: www.kalsbeek.nl/voetbal
Een woordenstrijd met je eigen overtuigende argumenten winnen, dat is het doel van de debatlessen. Het debatteam in de onderbouw komt eens per week samen om de basisvaardigheden van debatteren te trainen en doet mee met het Unicef Kinderrechten Debattoernooi. In de bovenbouw duiken deze leerlingen dieper in de wereld van het debat en praten ze in de wekelijkse debatles over maatschappelijke thema’s. De debatteams doen mee aan allerlei toernooien, zoals het NK Debatteren voor scholieren, Op weg naar Het Lagerhuis en het Max Havelaar Toespraken Toernooi. En met succes! Zowel het onderbouw- als het bovenbouwteam staat inmiddels bekend als een geducht team en zij hebben al veel landelijke prijzen binnen ‘gepraat’.
Internationalisering is geen apart vak, maar is verweven in verschillende vakken en programma’s die we bieden. Naast de werkweken in de voor-examenklassen kunnen leerlingen zich inschrijven voor uitwisselingen in Europa, bijvoorbeeld met Steinhagen, Lille en Polen. Via het SinoTalent programma kunnen leerlingen zich inschrijven voor een digitale uitwisseling met Taiwan.
We dagen onze leerlingen uit om vreemde talen te spreken, andere culturen te leren kennen en vrienden te maken in het buitenland.
Het Kalsbeek College heeft zich aangesloten bij WON: Wetenschapsoriëntatie Nederland. WON is een netwerk van scholen die samen wetenschapsoriëntatie een nadrukkelijke plek geven in het vwo-curriculum. Door ‘onderzoekend leren’ en ‘leren onderzoeken’ ontwikkelen WON-leerlingen academische vaardigheden en vooral een academische houding: nieuwsgierigheid, nuance en een kritische kijk op de wereld om hen heen.
WON kan een bijdrage leveren aan het opleiden tot kritisch wereldburger. Voor de leerlingen geldt dat:
WON is op het Kalsbeek College terug te zien in een doorlopende leerlijn in vrijwel alle vakken die op het vwo worden gegeven. Academische vaardigheden zoals het formuleren van een goede onderzoeksvraag, onderzoeken, analyseren, schrijven, samenwerken en presenteren worden aangeleerd. In 1-vwo wordt bijvoorbeeld in het project Woerden daar een begin mee gemaakt en in 4-vwo worden die bij modules als psychologie, sterrenkunde en speech en debat verder ontwikkeld. Dit alles vormt de voorbereiding op het profielwerkstuk dat kwalitatief staat en dat vwo-leerlingen een goede aansluiting hebben op de universiteit.