Kalsbeek College Menu Openen

Extra's

Extra's

Talentontwikkeling

Aandacht voor talent

Op school bieden we meer ruimte aan talentontwikkeling en persoonlijke kwaliteiten van leerlingen. Op locatie Schilderspark krijgen leerlingen extra vrijheid om keuzes te maken die aansluiten bij hun behoeften en kunnen ze extra uitdaging krijgen, bijvoorbeeld via leuke en diepgaande programma’s als:

  • Cambridge English
  • DELF Scolaire
  • U-Talent programma en U-Talent Academie
  • TOM-kaart
  • EPAS
  • Kalsbeek Voetbal Academie
  • Debat
  • Internationalisering
  • Onderzoekslijn binnen de Kalsbeek Wetenschapsacademie (WON: Wetenschapsoriëntatie Nederland)

Cambridge English

In de brugklas maken alle leerlingen via een introductieles kennis met Cambridge English. Zijn zij geïnteresseerd in het volgen van het programma in jaar 2, dan maken zij een toelatingstoets. In leerjaar 2 starten de lessen voor het B2 First programma. Dit wekelijkse lesuur volgt de leerling naast de reguliere Engelse lessen. In leerjaar 3 sluiten zij af met het officiële examen.

In de bovenbouw kiezen leerlingen Cambridge English als vervanging van hun reguliere Engelse lessen. Zij worden dan voorbereid op zowel het reguliere eindexamen als op het C1 Advanced examen van Cambridge. Dit examen vindt plaats aan het einde van leerjaar 5. De bovenbouwklassen bestaan uit leerlingen die eerder al Cambridge English volgden én leerlingen die via een toelatingstoets instromen.

De Cambridge English certificaten worden internationaal erkend door meer dan 25.000 organisaties.
Meer informatie over Cambridge English: www.kalsbeek.nl/cambridge

DELF Scolaire

Leerlingen kunnen vanaf leerjaar 3 kiezen voor DELF Scolaire. DELF staat voor “Diplôme d’étude en langue française” en is een programma waarin leerlingen extra uitdaging krijgen in de Franse taal en toewerken naar een examen. Tijdens de lessen oefenen leerlingen alle taalvaardigheden in een motiverende leeromgeving. Na afronding van het programma – bij het behalen van 50/100 punten – krijgen leerlingen een certificaat, uitgegeven door het Franse ministerie van Onderwijs. Dit certificaat is geldig voor het leven en is bovendien een mooie toevoeging aan het CV.

U-Talent

Voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in natuur en techniek en uitdaging zoeken op bètagebied bieden we het U-Talent programma. Het gaat hierbij om verrijkende en verdiepende modules binnen de bètavakken (scheikunde, wiskunde, informatica, natuurkunde en biologie). Vanaf de brugklas bieden we een aantal keer per schooljaar een module aan, vaak in combinatie met een dag op de Hogeschool of Universiteit Utrecht. Aan het einde van elk schooljaar ontvangt de leerling U-Talent Certificaten voor de modules die hij gevolgd heeft.

Een vervolg is de U-Talent Academie: een intensief, uitdagend, tweejarig programma voor 5 en 6 vwo-leerlingen. Leerlingen volgen dan verdiepende en verrijkende modules en andere onderwijsactiviteiten op de Universiteit Utrecht, waar zij ook hun profielwerkstuk uitvoeren: het campusprogramma. Op school voeren ze aan U-Talent projecten, volgen ze de schoolmodules en bereiden ze de campusactiviteiten voor.

De U-Talent coördinatoren zijn:

  • voor de onderbouw: Richard Corporaal en Elsa van Amelsvoort
  • voor de bovenbouw: Martin Fousert

Meer informatie over U-Talent: www.kalsbeek.nl/utalent

TOM-kaart voor vwo-leerlingen

Vwo-leerlingen die behoefte hebben aan extra uitdaging en verdieping kunnen werken met een TOM-kaart. Met de TOM-kaart mag uw kind tijdens een aantal reguliere lessen tijdelijk aan een ander vak, project of andere uitdaging werken. Uw kind gebruikt hiervoor een ‘strippenkaart’. Uw kind leert:

  • in overleg met mentor en vakdocenten keuzes maken;
  • zelfstandig werken;
  • verantwoordelijkheid nemen voor zijn eigen leerproces.

Een leerling kan op allerlei manieren de TOM-kaart inzetten. Vaak werkt een leerling zelfstandig in de mediatheek. Soms gaat hij ook op pad buiten de school.

Leerlingen die zich willen verbreden kunnen bijvoorbeeld een module Spaans volgen. Ze gaan dan zelfstandig aan de slag met een methode. Er zijn ook leerlingen die zich graag verder ontwikkelen in programmeren, ook dat kan. Er is ook ruimte voor verdieping binnen de vakken. Zo is er een module van het vak Frans, waarbij leerlingen zich verdiepen in de verschillende streken binnen Frankrijk. Bij biologie is er een opdracht die heet ‘Praktische vogels in beeld’, waarbij leerlingen op onderzoek uitgaan en een combinatie maken tussen biologie en aardrijkskunde.

EPAS

Leerlingen met interesse voor Europese politiek en Europese samenwerking kunnen deelnemen aan het European Parliament Ambassador School (EPAS) programma. EPAS-leerlingen:

  • leren organiseren en ontwikkelen politieke vaardigheden;
  • krijgen vakoverstijgende verdieping op leerstof over Europa;
  • doen werkervaring op in bijvoorbeeld evalueren en verslag leggen.

Aan het einde van de module krijgen ze het certificaat ‘Junior European Parliament Ambassador’.

Kalsbeek Voetbal Academie

Leerlingen die gek zijn van voetbal en het beste uit zichzelf halen op het gebied van voetbal én schoolwerk kunnen kiezen voor deelname aan de Kalsbeek Voetbal Academie op locatie Schilderspark. Deze leerlingen zijn lid van een voetbalvereniging en hebben passie voor voetbal.

De leerlijn wordt vanaf de brugklas doorgetrokken tot en met de derde klas. Zo krijgen de leerlingen die voor de Voetbal Academie kiezen de mogelijkheid om twee jaar lang (als lichting onder de 14 en onder de 15) extra voetbaltrainingen te krijgen van een ervaren trainer. Daarnaast worden ze begeleid op schoolgebied door een coach. Deze trainingen zijn goed te combineren met het spelen bij een eigen club.

Meer informatie: www.kalsbeek.nl/voetbal

Debat

Een woordenstrijd met je eigen overtuigende argumenten winnen, dat is het doel van de debatlessen. Het debatteam in de onderbouw komt eens per week samen om de basisvaardigheden van debatteren te trainen en doet mee met het Unicef Kinderrechten Debattoernooi. In de bovenbouw duiken deze leerlingen dieper in de wereld van het debat en praten ze in de wekelijkse debatles over maatschappelijke thema’s. De debatteams doen mee aan allerlei toernooien, zoals het NK Debatteren voor scholieren, Op weg naar Het Lagerhuis en het Max Havelaar Toespraken Toernooi. En met succes! Zowel het onderbouw- als het bovenbouwteam staat inmiddels bekend als een geducht team en zij hebben al veel landelijke prijzen binnen ‘gepraat’.

Internationalisering

We dagen onze leerlingen uit om vreemde talen te spreken, andere culturen te leren kennen en vrienden te maken in het buitenland.
Internationalisering is geen apart vak, maar is verweven in verschillende vakken en programma’s die we bieden. Naast de werkweken in de voor-examenklassen kunnen leerlingen zich inschrijven voor uitwisselingen in Europa, bijvoorbeeld met Steinhagen en Polen.

Kalsbeek Wetenschapsacademie (KWA)

Waarom is een regenboog een boog? Hoe werkt verliefdheid? Hoe is Woerden ontstaan? Om antwoord op die vragen te geven, moeten leerlingen onderzoek doen. Dat leren ze bij de Kalsbeek Wetenschapsacademie (KWA), die als rode draad door het hele vwo loopt. Vanuit nieuwsgierigheid bekijken KWA-leerlingen met een kritische blik de wereld om zich heen. Ze leren dat ze door goede vragen te stellen meer te weten komen

De KWA is een doorlopende leerlijn in vrijwel alle vakken op het vwo. Academische vaardigheden zoals het formuleren van een goede onderzoeksvraag, onderzoeken, analyseren, schrijven, samenwerken en presenteren komen aan bod. In 1-vwo wordt daar in het project Woerden een begin mee gemaakt en in 4-vwo worden die bij modules als psychologie, sterrenkunde en speech en debat verder ontwikkeld. Dit alles vormt de voorbereiding op het profielwerkstuk dat kwalitatief staat en zorgt dat vwo-leerlingen een goede aansluiting hebben op de universiteit.

Het Kalsbeek College is aangesloten bij WON: Wetenschapsoriëntatie Nederland. WON is een netwerk van scholen die samen wetenschapsoriëntatie een nadrukkelijke plek geven in het vwo-curriculum. Door ‘onderzoekend leren’ en ‘leren onderzoeken’ ontwikkelen WON-leerlingen academische vaardigheden en vooral een academische houding: nieuwsgierigheid, nuance en een kritische kijk op de wereld om hen heen.