Kalsbeek College

Locatie Bredius: Transformatieve school

Dit schooljaar werken wij samen met de Transformatieve School van Ilias El Hadioui. In dit project werken aan een collectieve cultuur van hoge verwachtingen. We geven uw graag een inkijkje in dit project waar dit schooljaar 50 onderwijsprofessionels vrijwel elke week veel tijd insteken.

Op onze school geloven alle medewerkers ten diepste dat élke leerling tot grootse dingen in staat is. We weten dat vmbo-leerlingen vaak te maken krijgen met lage verwachtingen. “Vmbo is ook goed hoor” wordt vaak gezegd met een ondertoon van “maar eigenlijk had het beter gemogen.” Daar zijn wij klaar mee.
Wanneer alle docenten samen overtuigd zijn van het potentieel van onze jongeren – wat we ‘collective teacher efficacy’ noemen – gebeurt er iets magisch: leerlingen gaan het ook zelf geloven. Veel van onze leerlingen komen binnen met het gevoel dat ze al gefaald hebben. “Ik ben slecht in leren”, “school is niks voor mij” – dit soort zinnen horen we helaas vaak.

Maar als de alle docenten en medewerkers allemaal uitstralen “wij weten zeker dat jij dit kunt, en we gaan samen kijken hoe”, dan begint die jongere anders naar zichzelf te kijken. Die collectieve overtuiging – van álle leraren om hem heen – tilt hem naar een hoger niveau. Hij durft meer, probeert langer door, en ontdekt wat er écht in hem zit.

Hoge verwachtingen voor iedereen

We hebben hoge verwachtingen van alle leerlingen. Of uw kind nu basis, kader of mavo doet – elk niveau vraagt het beste van die leerling. We geloven niet in “dat is te moeilijk voor vmbo.” We verwachten van iedereen dat ze leren nadenken, problemen oplossen, samenwerken en doorzetten.

Deze cultuur van hoge verwachtingen betekent dat we jongeren serieus nemen. We behandelen ze als de volwassenen die ze aan het worden zijn. We verwachten inzet, toewijding en een eerlijke poging – niet omdat ze dat aan ons verplicht zijn, maar omdat ze het aan zichzelf verplicht zijn.

De school is immers een trampoline voor de leerlingen, richting hun toekomst.

Afspraken maken in plaats van regels opleggen

We hebben bewust gekozen om minstens een schooljaar te werken aan een gemeenschappelijke cultuur in plaats van een dik huisreglement vol regels op te leggen. In plaats van te zeggen “dit mag niet” en “dat moet”, maken we samen afspraken. En heel belangrijk, we moeten goed uitleggen waarom we die afspraak maken met elkaar.

Dit collectieve, normatieve kader – deze gedeelde afspraken – is niet soft. Het vraagt juist meer van jongeren: verantwoordelijkheid nemen, nadenken over je gedrag, leren van fouten. Precies de vaardigheden die ze later nodig hebben.

Op 4 november hebben we van in de middag weer een studiedag met het gehele team. Dit heeft helaas lesuitval tot gevolg maar we weten dat we hiermee investeren in beter onderwijs voor uw kind.

Naar nieuwsoverzicht