Aan het einde van het schooljaar wordt bepaald of een leerling bevorderd kan worden naar het volgende leerjaar. Op de ouderavond in september krijgen ouders/verzorgers daar uitgebreide informatie over.
Bevorderingsregels algemeen
10 vakken | ||
Tekort | Aantal punten | Resultaat |
< 3 | n.v.t. | bevorderen |
3 of 3,5 | 60 of meer | bevorderen |
3 of 3,5 | 59 of minder | bespreken |
4 | 59 of meer | bespreken |
4 | 58 of minder | zitten blijven |
4,5 | 64 of meer | bespreken |
4,5 | 63 of minder | zitten blijven |
5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
11 vakken | ||
Tekort | Aantal punten | Resultaat |
< 3 | n.v.t. | bevorderen |
3 of 3,5 | 66 of meer | bevorderen |
3 of 3,5 | 65 of minder | bespreken |
4 | 65 of meer | bespreken |
4 | 64 of minder | zitten blijven |
4,5 | 70 of meer | bespreken |
4,5 | 69 of minder | zitten blijven |
5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
12 vakken | ||
Tekort | Aantal punten | Resultaat |
< 3 | n.v.t. | bevorderen |
3 of 3,5 | 72 of meer | bevorderen |
3 of 3,5 | 71 of minder | bespreken |
4 | 70 of meer | bespreken |
4 | 69 of minder | zitten blijven |
4,5 | 76 of meer | bespreken |
4,5 | 75 of minder | zitten blijven |
5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
13 vakken | ||
Tekort | Aantal punten | Resultaat |
< 3 | n.v.t. | bevorderen |
3 of 3,5 | 78 of meer | bevorderen |
3 of 3,5 | 77 of minder | bespreken |
4 | 75 of meer | bespreken |
4 | 74 of minder | zitten blijven |
4,5 | 82 of meer | bespreken |
4,5 | 81 of minder | zitten blijven |
5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
14 vakken | ||
Tekort | Aantal punten | Resultaat |
< 3 | n.v.t. | bevorderen |
3 of 3,5 | 84 of meer | bevorderen |
3 of 3,5 | 83 of minder | bespreken |
4 | 81 of meer | bespreken |
4 | 80 of minder | zitten blijven |
4,5 | 88 of meer | bespreken |
4,5 | 87 of minder | zitten blijven |
5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
15 vakken | ||
Tekort | Aantal punten | Resultaat |
< 3 | n.v.t. | bevorderen |
3 of 3,5 | 90 of meer | bevorderen |
3 of 3,5 | 89 of minder | bespreken |
4 | 87 of meer | bespreken |
4 | 86 of minder | zitten blijven |
4,5 | 95 of meer | bespreken |
4,5 | 94 of minder | zitten blijven |
5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
16 vakken | ||
Tekort | Aantal punten | Resultaat |
< 3,5 | n.v.t. | bevorderen |
3,5 of 4 | 95 of meer | bevorderen |
3,5 of meer | 94 of minder | bespreken |
4,5 | 93 of meer | bespreken |
4,5 | 92 of minder | zitten blijven |
5 | 101 of meer | bespreken |
5 | 100 of minder | zitten blijven |
5,5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
17 vakken | ||
Tekort | Aantal punten | Resultaat |
< 3 | n.v.t. | bevorderen |
3,5 | 101 of meer | bevorderen |
3,5 | 100 of minder | bespreken |
4 | 101 of meer | bevorderen |
4 | 100 of minder | Bespreken |
4,5 | 99 of meer | bespreken |
4,5 | 98 of minder | zitten blijven |
5 | 107 of meer | bespreken |
5 | 106 of minder | zitten blijven |
5,5 of meer | n.v.t. | zitten blijven |
Voor de bevordering geldt:
Bepalend of iemand geplaatst wordt in het 2de leerjaar van de 6-jarige havo, is of de leerling dit niveau aankan en de ambitie hiervoor heeft. Aan het einde van het schooljaar is een plaatsingsvergadering, waarbij alle leerlingen een advies krijgen.
Een leerling wordt geplaatst in het tweede leerjaar van de havo-6 als hij of zij:
Als een leerling niet aan bovenstaande criteria voldoet, wordt de leerling besproken.
Uit deze bespreking volgt (eventueel na revisie) een bindend advies: tweede leerjaar havo-6; overstap naar tweede leerjaar mavoXL; afstroom kader/mavo of anders.
Leerlingen die wel aan bovenstaande criteria voldoen:
In alle gevallen wordt een leerling besproken op basis van de volgende bespreekpunten:
De resultaten van het rapport in maart en de uitkomsten van het tweede driehoeksgesprek geven doorgaans een goede indruk van de mogelijkheden voor het tweede leerjaar.
Er is altijd een bespreking over wel/niet bevorderen in de volgende situaties:
Is een leerling bevorderd naar het tweede leerjaar dan volgt de tweede beslissing: kan de leerling naar 2 havo, 2 atheneum of 2 gymnasium. Dit heet de determinatie. De richtlijnen voor de determinatie staan in het informatieboekje dat tijdens de ouderavond in september wordt besproken.
Als een leerling niet aan bovenstaande criteria voldoet, wordt de leerling besproken.
Uit deze bespreking volgt (eventueel na revisie) een bindend advies: 2 havo of 2 havo-6; afstroom naar 2 mavoXL, in uitzonderingsgevallen doubleren in 1 havo/vwo of anders.
Aanvullende regels:
Als een leerling niet aan bovenstaande criteria voldoet, wordt de leerling besproken.
Uit deze bespreking volgt (eventueel na revisie) een bindend advies: tweede leerjaar vwo of tweede leerjaar havo; in uitzonderingsgevallen doubleren in het eerste leerjaar vwo of anders.
Bepalend of iemand geplaatst wordt in het 3e leerjaar van de havo-6 is of hij of zij dit niveau aankan en de ambitie hiervoor heeft. Aan het einde van het schooljaar is een plaatsingsvergadering, waarbij alle leerlingen een advies krijgen.
Een leerling wordt geplaatst in het derde leerjaar van de havo-6 als hij of zij:
Als een leerling niet aan bovenstaande criteria voldoet, wordt de leerling besproken.
Uit deze bespreking volgt (eventueel na revisie) een plaatsing: derde leerjaar havo-6; overstap naar derde leerjaar mavoXL, afstroom naar vmbo-kader of anders.
Het jaar overdoen is in 2 havo-6 niet mogelijk, er volgt automatisch een plaatsing in 2 mavoXL.
Leerlingen die wel aan bovenstaande criteria voldoen:
In alle gevallen wordt een leerling besproken op basis van de volgende bespreekpunten:
De afdelingsleiding heeft de mogelijkheid om in bijzondere gevallen van deze regels af te wijken.
Aan het einde van het schooljaar wordt bij elke leerling gekeken of een bevordering naar 4H6 mogelijk is. Er zijn hierbij (n.a.v. de eindrapportcijfers) 3 mogelijkheden: bevorderen, bespreken of zitten blijven.
Vakken met een cijfer: ak, bi, bv, du ec, en, fa, gs, lo2, ne, nsk1, nsk2, wi
Vakken met een beoordeling: gd, lo, ckv
Het cijfer 5 is één tekort en het cijfer 4 is twee tekorten. Een cijfer 3 of lager levert 2,5 tekorten op.
Examenvakken: gekozen en verplichte examenvakken
Een leerling is bevorderd als voldaan is aan de voorwaarden:
Een leerling blijft zitten bij één of meer van de volgende voorwaarden:
Een leerling wordt besproken:
Wanneer een leerling blijft zitten dan wel wanneer de uitslag van bespreken negatief is, volgt een plaatsingsadvies voor 3 mavoXL of doublure in 3 havo-6.
De afdelingsleider heeft de mogelijkheid om in bijzondere gevallen van deze regels af te wijken.
Voor alle leerlingen vanaf leerjaar 4 geldt:
Na het goed doorlopen van het havo-6 programma met het behalen van het vmbo-t (mavo)-diploma met 7 examenvakken en voldoendes bij de niet-examenvakken (godsdienst en drama) volgt er een positief plaatsingsadvies voor 4 havo.
Aanvullend voor 4 havo
Maatschappijleer, CKV en het profielwerkstuk vormen een combinatiecijfer bij het eindexamen. Er mag echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. De cijfers van CKV en maatschappijleer tellen als één cijfer mee voor het eindrapport. Dit combinatiecijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de op hele cijfers afgeronde eindcijfers van CKV en maatschappijleer.
zij niet voldoen aan de eisen om te worden bevorderd dan wel wanneer de uitslag van bespreken negatief is.
Leerlingen worden bevorderd als:
Leerlingen worden besproken als:
Aanvullend voor 4 havo
Maatschappijleer, CKV en het profielwerkstuk vormen een combinatiecijfer bij het eindexamen. Er mag echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. De cijfers van CKV en maatschappijleer tellen als één cijfer mee voor het eindrapport. Dit combinatiecijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de op hele cijfers afgeronde eindcijfers van CKV en maatschappijleer.
Leerlingen worden niet bevorderd als:
Aanvullend voor 4 atheneum
CKV, maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen een combinatiecijfer bij het eindexamen. Er mag echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. De cijfers van CKV en maatschappijleer tellen als één cijfer mee voor het eindrapport. Dit combinatiecijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de op hele cijfers afgeronde eindcijfers van CKV en maatschappijleer.
Aanvullend voor 4 gymnasium
Maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen een combinatiecijfer bij het eindexamen. Er mag echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. Het combinatiecijfer is aan het einde van 4 gymnasium gelijk aan het eindcijfer van maatschappijleer.
Leerlingen die met weglating van een extra keuze-examenvak in een van bovengenoemde bespreekcategorieën vallen en een 4 of een 5 hebben gescoord voor dat extra vak op grond waarvan zij zouden doubleren, worden in bespreking genomen.
zij niet voldoen aan de eisen om te worden bevorderd dan wel wanneer de uitslag van bespreken negatief is.
Leerlingen worden bevorderd als:
Leerlingen worden besproken als:
Aanvullend voor 4 atheneum
CKV, maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen een combinatiecijfer bij het eindexamen. Er mag echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. De cijfers van CKV en maatschappijleer tellen als één cijfer mee voor het eindrapport. Dit combinatiecijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de op hele cijfers afgeronde eindcijfers van CKV en maatschappijleer.
Aanvullend voor 4 gymnasium
Maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen een combinatiecijfer bij het eindexamen. Er mag echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. Het combinatiecijfer is aan het einde van 4 gymnasium gelijk aan het eindcijfer van maatschappijleer.
Leerlingen die met weglating van een extra keuze-examenvak in een van bovengenoemde bespreekcategorieën vallen en een 4 of een 5 hebben gescoord voor dat extra vak op grond waarvan zij zouden doubleren, worden in bespreking genomen.
Leerlingen worden niet bevorderd als:
Aanvullende overgangseis voor 5 atheneum
CKV, maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen voor het examen een combinatiecijfer. Er kan echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. De cijfers van CKV en maatschappijleer tellen als één cijfer mee voor het eindrapport. Dit combinatiecijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de op hele cijfers afgeronde eindcijfers van CKV en maatschappijleer (voor maatschappijleer is dit het cijfer behaald in 4 atheneum).
Aanvullende overgangseis voor 5 gymnasium
Maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen voor het examen een combinatiecijfer. Er kan echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. Het combinatiecijfer is aan het einde van 5 gymnasium gelijk aan het eindcijfer van maatschappijleer (voor maatschappijleer is dit het cijfer behaald in 4 gymnasium).
zij niet voldoen aan de eisen om te worden bevorderd dan wel wanneer de uitslag van bespreken negatief is.
Leerlingen worden bevorderd als:
Leerlingen worden besproken als:
Aanvullende overgangseis voor 5 atheneum
CKV, maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen voor het examen een combinatiecijfer. Er kan echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. De cijfers van CKV en maatschappijleer tellen als één cijfer mee voor het eindrapport. Dit combinatiecijfer wordt bepaald door het gemiddelde van de op hele cijfers afgeronde eindcijfers van CKV en maatschappijleer (voor maatschappijleer is dit het cijfer behaald in 4 atheneum).
Aanvullende overgangseis voor 5 gymnasium
Maatschappijleer en het profielwerkstuk vormen voor het examen een combinatiecijfer. Er kan echter niet lager dan een 4 gehaald worden voor één van deze vakken. Het combinatiecijfer is aan het einde van 5 gymnasium gelijk aan het eindcijfer van maatschappijleer (voor maatschappijleer is dit het cijfer behaald in 4 gymnasium).
Leerlingen worden niet bevorderd als: